Preview

Moscow Pedagogical Journal

Advanced search

METHODOLOGICAL BASES OF FORMING PRIMARY GRADE SCHOOLCHILDRENS READINESS FOR PROJECT ACTIVITY

Abstract

Based on the achievements of psychological
and pedagogical ideas and concepts of technologic structure
of educational project activity the article attempts at answering
the questions of when and how this type of activity
should be introduced at primary school. The most important
methodological and psychological concepts of creating the
technology of forming project activity readiness are shown.
These are activity-based organization of educational process;
reflection over the executed project actions and activity;
game and varied extracurricular content of significant practical
value; group work; problem-solving tasks; presentations;
self-appraisal of the results and control of the level of interiorization
of actions and activity during exteriorization.

About the Author

Н. Пахомова
Московский институт открытого образования
Russian Federation


References

1. Выготский Л.С. Педагогическая психология [Текст] / Под ред. В.В. Давыдова. М., 1991. 480 с.

2. Выготский Л.С. Собрание сочинений: в 6-ти тт. [Текст] / Л.С. Выготский; гл. ред. А.В. Запорожец. М., 1983. Т. 3. 367 с.

3. Громыко Ю.В. Метод В.В. Давыдова / Учебная книга для управленцев и педагогов [Текст] / Ю.В. Громыко. М., 2003. 416 с. Серия: Мыследе- ятельностная педагогика.

4. Громыко Ю.В. Построение общественной прак- тики средствами образования [Текст] // Вопро- сы психологии. 1998. № 5. С. 37-48.

5. Давыдов В.В. Виды обобщения в обучении [Текст]. М., 1972. 423 с.

6. Давыдов В.В. Проблемы развивающего обуче- ния [Текст]. М., 1986. 239 с.

7. Давыдов В.В. Проблемы развивающего обуче- ния: Учеб. пособие для студ. высш. учеб. заведе- ний [Текст]. М., 2004. 228 с.

8. Поливанова Н.И. Принципы и формы организа- ции совместной учебной деятельности [Текст] / Н.И. Поливанова, И.В. Ривина // Психологичес- кая наука и образование. 1996. № 2. С. 43-53.

9. Слободчиков В.И. Основы психологической антропологии. Психология человека: Введение в психологию субъектности. Учеб. пособие для вузов [Текст] / В.И. Слободчиков, Е.И. Исаев. М., 1995. 384 с.

10. Слободчиков В.И. Генезис рефлексивного со- знания в младшем школьном возрасте [Текст] / В.И. Слободчиков, Г.А. Цукерман // Вопросы психологии., 1990. № 3. С. 25-35.

11. Цукерман Г.А. Формы учебной кооперации в работе младших школьников [Текст] // Разви- тие психики школьников в процессе учебной деятельности. М., 1983. С. 32-43.

12. Цукерман Г.А. Совместная учебная деятель- ность как основа формирования умения учить- ся [Текст]: Автореф. дис. докт. пед. наук. М., 1992. 39 с.

13. Федеральный государственный образователь- ный стандарт начального общего образования / М-во образования и науки Российской Феде- рации. М., 2010. 31 с. (Стандарты второго поко- ления)

14. Федеральный государственный образователь- ный стандарт основного общего образования. 2010 [Электронный ресурс] // Официальный сайт Министерства образования и науки РФ. URL: http://mon.gov.ru/files/materials/7195/1897. pdf (дата обращение: 15.04.2011).


Review

Views: 59


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2949-4990 (Print)
ISSN 2949-4974 (Online)