TOWARDS HUMANIZATION OF EDUCATION: HOLISTIC APPROACH TO THE STUDY OF HUMAN BEING
Abstract
ideologically-oriented education at upper secondary school.
In accordance with the integrative trends in science, social
practice, education, and based on the idea of global evolutionism,
which is one of the leading contemporary knowledge,
the author presents a holistic approach to the study of man.
This approach is consistent with the fundamental and system
principles comprising the methodological basis of the core
content of general education. It is shown that the integration
of knowledge about man with values and self-study practices
is directed at humanizing education.
References
1. Гессен С.И. Основы педагогики. Введение в при- кладную философию / Отв. ред. и сост. П.В. Алек- сеев. М., 1995. 448 с.
2. Князева Е.Н., Курдюмов С.П. Синергетика как новое мировоззрение: Диалог с И. Пригожиным // Вопросы философии. 1992. № 6. С. 3-10.
3. Концепция федеральных государственных об- разовательных стандартов общего образова- ния: проект / Рос. акад. образования; под ред. А.М. Кондакова, А.А. Кузнецова. М., 2008. 39 с.
4. Моисеев Н.Н. Человек во Вселенной и на Земле // Многомерный образ человека: Комплексное междисциплинарное исследование человека. М., 2001. С. 57-74.
5. Печчеи А. Человеческие качества. М., 1980. 312 с.
6. Степанов С.А. Проблемы глобализации и фи- лософия экологии Н.Н. Моисеева // Биосфера. 2009. № 2. С. 23-29.
7. Степин В.С., Кузнецова Л.Ф. Научная картина мира в культуре техногенной цивилизации. М., 1994. 274 с.