Preview

Moscow Pedagogical Journal

Advanced search

THE PEDAGOGIC UNIVERSITY EDUCATIONAL ENVIRONMENT AS CONDITION OF FORMING TEACHER LEADER

Abstract

This article deals with the problem of teacher
training and the formation of such qualities of a leader as selfconfidence,
confidence in professional competence, communicative
and organizational skills. The conducted research
of young teachers reveals some difficulties in teacher-class
relationships. The analysis of modern theory and practice
enabled us to use a milieu approach and the concept of educational
environment to solve this problem.

About the Author

Д. Вьюнова
Московский государственный областной университет
Russian Federation


References

1. Борытко Н.М. В пространстве воспитательной деятельности: Монография / Науч. ред. Н.К. Сер- геев. Волгоград, 2001. 181 с.

2. Воспитательное пространство как объект педа- гогического исследования / Под ред. Н.Л. Сели- вановой. Калуга, 2000. 248 с.

3. Зимняя И.А. Ключевые компетентности как ре- зультативно-целевая основа компетентностного подхода в образовании // Ректор вуза. 2005. № 6. С. 13-29.

4. Иванова Д.И., Митрофанов К.Р., Соколова О.В. Компетентностный подход в образовании. Про- блемы. Понятия. Инструкции. М., 2003. 101 с.

5. Куликова Л.Н. Идеи гуманизма и гуманизация образования в их историческом развитии: педа- гогический взгляд. Хабаровск, 2003. 325 с.

6. Новикова Л.И. Воспитание как педагогическая категория // Педагогика. 2000. № 6. С. 28-35.

7. Ожегов С.И. Словарь русского языка / Под ред. Н.Ю. Шведовой. М., 1986. 797с.

8. Селиванова Н.Л. Современные представления о воспитательном пространстве // Педагогика, 2000. № 6. С. 35-39.

9. Шадриков В.Д. Новая модель специалиста. Ин- новационная подготовка и компетентностный подход // Высшее образование сегодня. 2004. № 8. С. 26-31.

10. Щуркова Н.Е. Практикум по педагогической технологии. М., 1998. 234 с.

11. Vallance Elizabeth. Hiding the Hidden Curriculum: An Interpretation of the Language of Justification in Nineteenth-Century Educational Reform. The Hidden Curriculum and Moral Education. Ed. Giroux, Henry and David Purpel. Berkeley, California: McCutchan Publishing Corporation, 1983. P. 9-27.


Review

Views: 54


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2949-4990 (Print)
ISSN 2949-4974 (Online)