Preview

Moscow Pedagogical Journal

Advanced search

METHODOLOGICAL APPROACHES TO FORMING MODERN EXPERTS SPIRITUAL AND MORAL CULTURE

Abstract

This article considers some basic methodological
approaches, namely historical (the theories of historical
formations and civilizations), cultural study, anthropological
and synergetic, to forming personalitys spiritual and moral
culture. The author also estimates their value in the given
process at the present stage of pedagogical science development.
The mentioned approaches are recommended in complex
application to form spiritual and moral culture of modern
experts.

About the Author

Ю. Алешина
Стерлитамакская государственная педагогическая академия им. Зайнаб Биишевой
Russian Federation


References

1. Давидович В.Е., Жданов Ю.А. Сущность культу- ры / В.Е. Давидович, Ю.А. Жданов. Ростов н/Д., 1979. 264 с.

2. Джуринский А.Н. История зарубежной педаго- гики. М., 1998. 272 c.

3. Коган Л.Н. Социологический аспект изучения культуры // Социологические исследования, 1976. № 1. С. 48-61.

4. Моисеева А.П. Культура. Особенности науч- ных подходов. Языки культуры. [Электронный ресурс] / Официальный сайт Кафедры культу- рологии и социальной коммуникации. Гумани- тарный факультет. Томский политехнический университет. URL: http://ctl.tpu.ru/files/teoria1. htm (дата обращения: 20.05.2011).

5. Семенникова Л.И. Проблемы цивилизационно- го подхода к истории. Уфа, 1994. 100 с.

6. Семенникова Л.И. Россия в мировом сообщест- ве цивилизаций. М., 1994. 608 с.

7. Советский энциклопедический словарь / Под ред. А.М. Прохорова. 2-е изд. М., 1982. 1600 с.

8. Ушинский К.Д. Человек как предмет воспитания. Опыт педагогической антропологии. Н. Новго- род, 2002. 557 с.

9. Чистяков В.В. Системный подход в современной педагогической антропологии. [Электронный ресурс] / Ярославский педагогический вестник. Официальный сайт научного журнала. URL: http://vestnik.yspu.org/releases/1995_2/sistemnii. pdf (дата обращения: 20.05.2011)


Review

Views: 60


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2949-4990 (Print)
ISSN 2949-4974 (Online)