Preview

Moscow Pedagogical Journal

Advanced search

RESEARCH INTO THE FEATURES OF SOCIAL FUNCTIONING OF STUDENTS WITH IMPAIRED HEARING

Abstract

This article is devoted to studying the characteristics
of social functioning of deaf and hard of hearing
adolescents. It explores the views of teenagers, teachers
and psychologists on students needs of educational and
psychological support in social functioning. The author determines
the range of problems that hearing-impaired students
face communicating with their classmates, normally hearing
people, parents and teachers highlighting the peculiarities
of interpersonal relationships and their perception by hard
of hearing adolescents. The features of professional cooperation
of teachers and psychologists in a special school are
presented.

About the Author

А. Махмутова
Московский педагогический государственный университет
Russian Federation


References

1. Богданова Т.Г. Динамика интеллектуального раз- вития лиц с нарушениями слуха. М., 2009. 249 c.

2. Богданова Т.Г. Психолого-педагогическое изуче- ние детей с нарушениями слуха // Психолого-пе- дагогическая диагностика. М., 2004. С. 169-177.

3. Божович Л.И., Славина Л.С. Психическое разви- тие школьника и его воспитание. М., 1979. 96 с.

4. Малофеев Н.Н. Перспективы развития в России учебных заведений для детей с особыми обра- зовательными потребностями // Дефектология. 2001. № 5. С. 3-11.

5. Фельдштейн Д.И. Психология взросления: структурно-содержательные характеристики процесса развития личности: Избранные труды. М., 1999. 672 с.

6. Цукерман Г.А. Психология саморазвития: задача для подростков и педагогов. М., 1994. 158 с.

7. Brammer L. The Helping Relationship: Process and Skills. Boston: Allyn & Bacon, 1993. 309 p.


Review

Views: 58


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2949-4990 (Print)
ISSN 2949-4974 (Online)