Preview

Moscow Pedagogical Journal

Advanced search

NEUROPSYCHOLOGICAL ANALYSIS OF YOUNGER PUPILS HIGHER PSYCHICAL FUNCTIONS IN STANDARD AND BROKEN PROCESS OF ACQUIRING PHONEMIC WRITING SKILLS

Abstract

The article summarizes the research into peculiarities
of forming phonemic writing skills in successful
learners and those who have difficulties. The higher psychical
functions of the learners of both groups have been analyzed
with special attention to programming and control function,
which is of great importance in primary education. The conclusion
is made that this function is underdeveloped in learners
who have difficulties.

About the Author

О. Иншакова
Московский педагогический государственный университет
Russian Federation


References

1. Ахутина Т.В. Методика обследования письма младших школьников // Нейропсихологичес- кая диагностика, обследование письма и чтения младших школьников / Под ред. Т.В. Ахутиной, О.Б. Иншаковой. М., 2008. С. 4-64.

2. Ахутина Т.В., Золотарева Э.В. О зрительно-про- странственной дисграфии: нейропсихологичес- кий анализ и методы ее коррекции // Школа здо- ровья. 1997. № 3. С. 38-42.

3. Ахутина Т.В., Полонская Н.Н., Пылаева Н.М., Максименко М.Ю. Нейропсихологическое об- следование // Нейропсихологическая диагнос- тика, обследование письма и чтения младших школьников / Под ред. Т.В. Ахутиной, О.Б. Ин- шаковой. М.: Сфера, 2008. С. 4-64.

4. Ахутина Т.В., Пылаева Н.М. Преодоление труд- ностей учения: нейропсихологический подход. СПб., 2008. 320 с.

5. Ахутина Т.В., Яблокова Л.В., Полонская Н.Н. Нейропсихологический анализ индивидуаль- ных различий у детей: параметры оценки // Нейропсихология и психофизиология индиви- дуальных различий / Под ред. Е.Д. Хомской и В.А. Москвина. М.-Оренбург, 2000. С. 132-152.

6. Иншакова О.Б. Методика обследования письма младших школьников // Нейропсихологичес- кая диагностика, обследование письма и чтения младших школьников / Под ред. Т.В. Ахутиной, О.Б. Иншаковой. М., 2008. С. 65-90.

7. Лурия А.Р. Очерки психофизиологии письма. М., 1950. 84 с.

8. Полонская Н.Н. Применение нейропсихоло- гического метода исследования в диагностике детей с нарушениями речи // Школа здоровья. 1999. № 2. С. 72-79.

9. Симерницкая Э.Г. Доминантность полушарий. М., 1978. 163 с.

10. Яблокова Л.В. Нейропсихологическая диагнос- тика развития ВПФ у младших школьников: разработка критериев оценки. Дисс  канд. пед. наук. М., 1998. 126 с.


Review

Views: 107


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2949-4990 (Print)
ISSN 2949-4974 (Online)