THE SYSTEM OF PROBLEM-SOLVING TASKS IN THE THEORY OF PROBABILITY AND STATISTIS AS A TOOL TO DEVELOP STUDENTS MENTAL ACTIVITY
Abstract
problem-solving tasks, which is an effective tool for teaching the theory of probability and statistics, and a means of developing
mental activity of students in engineering and humanities training. The interactive learning system includes an expandable
bank of teaching, educational and research objectives presented in the form of a classification matrix based on gradation of
problem complexity and depth. Such classification allows of monitoring and controlling the whole thinking process and establishing
cross-disciplinary, inter-cycle and integrative conceptual relations in particular.
About the Author
С. ДворяткинаRussian Federation
References
1. Гурова Л.Л. Психологический анализ решения за- дач. Воронеж, 1976. 314 с.
2. Дворяткина С.Н. Вероятностное мышление и его роль в учебной деятельности студентов // Вест- ник Российского университета дружбы народов. Серия Психология и педагогика. 2010. №3. С. 16-22.
3. Крупич В.И. Теоретические основы обучения решению школьных математических задач. М., 1995. 210 с.
4. Кузовлев В.П., Дворяткина С.Н. Технология гра- дационного развития личности в процессе обу- чения студентов инженерных и гуманитарных специальностей теории вероятностей и матема- тической статистике // Психология образования в поликультурном пространстве. 2011. № 2. С. 103-112.