FORMING COMMUNICATIVE COMPETENCE AT RUSSIAN CLASSES
Abstract
communicative competence while teaching Russian. It
reveals specific features of a modern lesson based on communicative-
pragmatic type. The author goes into teachers
activity before and during the class as a moderator of schoolchildrens
learning in some depth. The reading techniques
and ways of linguistic term forming are described.
The theoretical concepts are illustrated by the example
of a lesson on Homogeneous parts of the sentence which
is focused on methodical issues of schoolchildrens speech
skills development.
References
1. Антонова Е.С. Тайна текста. Методические реко- мендации к Рабочей тетради по развитию речи и мышления школьников 5-6 классов. М., 2011. 160 с.
2. Богин Г.И. Типология понимания текста. Кали- нин, 1986. 86 с.
3. Бондарко А.В. Грамматическое значение и смысл. Л., 1978. 176 с.
4. Волков В.В. Введение в психолингвистику. Ужго- род, 1994. 104 с.
5. Выготский Л.С. Мышление и речь. М., 1934. 352 с.
6. Петровская Л.А. Теоретические и методические проблемы социально-психологического тренин- га. М., 1982. 168 с.
7. Щедровицкий Г.П. Избранные труды. М., 1995. 759 с.
8. Щерба Л.В. Языковая система и речевая деятель- ность. Л., 1974. 432 с.