Preview

Moscow Pedagogical Journal

Advanced search

CONDITIONS OF FORMING UNIVERSITY STUDENTS IDENTITY AND PROFESSIONAL RESPONSIBILITY

Abstract

This paper presents the result of an experimental
study to identify the conditions of forming university
students identity and professional responsibility. The author
highlights the urgency of this issue during the period of modernization
of Russian education. The author proposes the
most appropriate criteria of forming students self-awareness
and professional responsibility: cognitive, need-motivational,
and activity-based practical. The level of forming students
self-awareness and professional responsibility has been determined
experimentally and a model of organizing work on
this problem has been suggested. The study resulted in identifying
the conditions necessary to form university students
self-awareness and professional responsibility.

About the Author

О. Большакова
Иркутский государственный университет (филиал в г. Братске)
Russian Federation


References

1. Большакова О.Н. Исследование самостоятель- ной деятельности инновационной направлен- ности студентов и возможности ее развития // Высшее образование в России, 2010. № 11. С. 53- 56.

2. Большакова О.Н. Самостоятельность, творчест- во, инициатива // Монография. Томск, 2010. 180 с.

3. Зеер Э.Ф. Психология профессионального обра- зования: Учеб. пособие. Екатеринбург, 2000. 397 с.

4. Климов Е.А. Психология профессионального са- моопределения. Ростов н/Д., 1996. 512 с.

5. Корнетов Г.Б. Педагогика: Теория и история. М., 2003. 256 с.

6. Поляков В.А. Профессиональное самоопределе- ние молодежи / В.А. Поляков, С.Н. Чистякова, С.А. Волошин и др. // Педагогика. 1993. № 5. 306 с.

7. Староверкина Л.А. Регионально-педагогические условия профессионального самоопределения учащихся подготовительного отделения универ- ситета: Автореф. дис.  канд. пед. наук. Волго- град, 1997. 20 с.


Review

Views: 55


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2949-4990 (Print)
ISSN 2949-4974 (Online)