Preview

Moscow Pedagogical Journal

Advanced search

Slavophilic conception of education and the present

Abstract

This article is about the Slavophilic
conception of education which was
drawn up in the first half of the19th century,
but it had much in common with modern
tendencies in humanization of education.
The true Slavophiles didnt speak about national
or religious superiority, but they considered
an educational process of progressing
from Western rationalism to national traditions
and faith. In their opinion the functions
of the state were to ensure the normal
functioning of educational institutions, but
also the general public and the family had to
take part at this process. Pedagogic potential
of the doctrines of Ivan Kireevsky, Aleksey
Khomyakov and other Slavophiles can be realized
nowadays at school. The Slavophiles
ideas can be a wonderful basis to organize the
work of bringing-up children at different educational
institutions.

About the Author

И. Карлов
Тульский государственный педагогический университет им. Л.Н. Толстого
Russian Federation


References

1. Киреевский И. В. Полное собрание сочинений в двух томах /Под редакцией М. О. Гершензона. - М.: Путь, типография Московского Государс- твенного Университета, 1911, том 2. - 306 с.

2. Мелешко Е. Д. А. С. Хомяков: славянофильская философия образования в России /Духовное наследие А. С. Хомякова: теология, философия, этика. - Тула: Издательство ТГПУ им. Л. Н. Толстого, 2003. - 342 с.

3. Аксаков И. С. Отчего так нелегко живётся в России? / И. С. Аксаков. - М.: Издательство Российская политическая энциклопедия (РОС - СПЭН), 2002. - 1008 с.

4. Хомяков А. С. Полное собрание сочинений в четырёх томах / А. С. Хомяков. - М., 1861, том I. - 480 с.

5. Аксаков К. С. Заметки редактора // Молва. - 1857. - 4 мая.

6. Кларин В. М., Петров, В. М. Идеалы и пути воспитания в творениях русских религиозных философов XIX - XX веков / В. М. Кларин, В. М. Петров. - М.: Издание Российского гуманитарного фонда, 1996. - 124 с.

7. Егоров С. Ф. Ценность общего образования // Педагогика, 1995. - № 3.


Review

Views: 109


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2949-4990 (Print)
ISSN 2949-4974 (Online)