Problems of interpersonal compatibility teacher and schoolboy in the musical-performing class (piano)
Abstract
maintenance of interpersonal compatibility in
an educational dyad: the teacher - schoolboy,
class of a piano. The activities of the writers
considering concept «compatibility» from different
stands of pedagogic and psychology are
studied. The conclusions about the significance
of psychologi - pedagogical compatibility of a
dyad for maintenance of efficiency of openingup
are made.
About the Author
Е. ГалиновскаяRussian Federation
References
1. Афонина А.В. Акмеологические факторы продуктивного взаимодействия в системе «учитель - ученик»: Дисс… канд. психол. наук. - Шуя, 2004. 185 с.
2. Коллектив. Личность. Общение. Словарь социально-психологических понятий / под ред. Е.С. Кузьмина, В.Е. Семенова. Л.: Лениздат, 1987. С. 98.
3. Краткий психологический словарь / сост. Л.А. Карпенко; под общ. ред. А.В. Петровского, Р.Л. Ярошевского. М.: Политиздат, 1985. 431 с.
4. Кричевский Р.Л. Проблема межличностной совместимости в зарубежной и социальной психологии // Вопросы психологии. 1979. №5. С. 161-170.
5. Психология. Словарь. 2-е изд. / Под. ред. А.В. Петровского и М.Г. Ярошевского. М.: Политиздат, 1990. 494 с.
6. Унт И. Индивидуализация и дифференциация обучения. Таллин, 1990.
7. Хазанов П.А. Оптимизация межличностных отношений и взаимодействий в системе «учитель - ученик» (на материале индивидуальных занятий художественно-творческой деятельностью). М.: МГИМ им. А. Шнитке, 2006. 281 с.