Preview

Moscow Pedagogical Journal

Advanced search

Optimization of scientific and methodical work in pedagogical college by means of pedagogical monitoring

Abstract

Due to the strengthening of science
base widening of functions of pedagogical activity
during the last decades, methodological
work in a variety of educational institutions be
comes not only scientific but also methodological.
This fact contributes to different changes
in its structure and organisation. However
the strengthening of scientific component of
methodological work is considerable hindered
in educational institutions because of its weak
elaboration./Researchers show that the problem
is more than just acute in the institutes of
secondary pedagogical education. The current
situation requires the development of means of
optimisation of scientific and methodological
work. The authors of the article draw reader's
attention to the fact that one of such means can
be pedagogical monitoring.

About the Authors

Нина Санникова
Российский государственный профессионально- педагогический университет
Russian Federation


Елена Шакуто
Свердловский областной педагогический колледж Екатеринбурга
Russian Federation


References

1. Абрамовских Н.В. Педагогический мониторинг воспитания познавательной готовности старших дошкольников к обучению в школе: Дис. канд. пед. наук: 13.00.06. УрГПУ. - Екатеринбург, 1999. - 230 с.

2. Горская Г.И. Организация учебно-воспитатель- ного процесса в школе [Текст] / Г.И. Горская, Р.Г. Чуракова. - М.: Просвещение, 1986. -150 с.

3. Захарова С.В. Педагогический мониторинг эко- логического образования школьников: Дис. канд. пед. наук. 13.00.02.- Екатеринбург, 1999. -170 с.

4. Калугина Т.Г. Педагогический мониторинг экс- периментальной школы-лицея №11 [Текст] / Т.Г. Калугина. - Челябинск, 1998. - 250 с.

5. Конаржевский Ю.А. Анализ итогов учебного года [Текст] / Ю.А. Конаржевский. - Челябинск: ЧГПИ, 1985. - 96 с.

6. Литкенс К.Я. Организация научно-методической работы учителей гимназии № 1541 Западного округа г. Москвы [Электрон. ресурс]. Режим до- ступа: http://pages.marsu.ru/iac/educat/nauka /_private/metod2.html

7. Майоров А.Н. Мониторинг в образовании [Текст]/ А.Н. Майоров. - СПб.: Образование. Культура, 1998. - 130 с.

8. Мартыненко М.В. Внутривузовский мониторинг как средство управления качеством образования: Дис. канд. пед. наук: 13.00.08. - Ставрополь, 2003. - 173 с.

9. Муратова В.К. Внутришкольный мониторинг ка- чества обучения учащихся: Дис. канд. пед. наук: 13.00.01. - Саратов, 2000. - 209 с.

10. Сладкова О.Б. Информационный мониторинг [Текст]: учеб. пособие для студентов / О.Б. Слад- кова. - М.: МГУКИ, 2001. - 64 с.

11. Словарь по социальной педагогике [Текст]: учеб. пособие для студентов высш. учеб. заведений / авт.-сост. Л.В. Мардахаев. - М.: Академия, 2002. - 315 с.

12. Современный словарь иностранных слов [Текст]. 4-е изд., стер. - М.: Русский язык, 2001. - 742 с.

13. Социологический, энциклопедический словарь [Текст] / под ред. Г.В. Осипова. - М.: НОРМА- ИНФРА, 2000. - 488 с.

14. Туркина Л.В. Мониторинг как средство повыше- ния эффективности функционирования учебно- воспитательного комплекса: Дис. канд. пед. наук: 13.00.01. - М., 2000. - 226 с.

15. Уварина Н.В. Мониторинг самоактуализации младших школьников в творческой деятельнос- ти [Текст] / Н.В. Уварина //Стандарты и монито- ринг. - 2008. - № 4. - С. 21-26.

16. Управление современной школой [Текст] / подред. М.М. Поташника. - М.: АППЦИТП,1992. - 168 с.

17. Чурина Л.А. Мониторинг учебной деятельности в инновационном образовательном учреждении как фактор рефлексивного управления: Дис. канд. пед. наук: 13.00.01. - М., 2002. - 155 с.


Review

Views: 98


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2949-4990 (Print)
ISSN 2949-4974 (Online)