Preview

Moscow Pedagogical Journal

Advanced search

The peculiarities of the processes of understanding, perception and thinking in connection with the problem of training pupils in reading and comprehending texts

Abstract

The article considers structure
peculiarities of the processes of perception,
memory and thinking in connection with the
problem of reading and understanding texts.
As at present there is no fixed definition of
reading yet it has been defined in this article
from the point of view of the peculiarities of its
structure. It was shown that reading is impossible
without understanding, perception and
thinking since it includes these processes. Despite
the proximity of these notions, they cannot
act as synonyms. The terms understanding,
thinking and perception depending
on what place they occupy in the structure of
the reading process are analyzed in this article.
It is proved that understanding unlike perception
is the result of the reading process. Reading
cannot take place without perception of the
text and subject matter is not always understood
completely. The process of thinking unlike
understanding is more self-sufficient and
independent process, which is crucial for both
understanding and perception.

About the Author

Лилия Левкова
Московский гуманитарный педагогический институт
Russian Federation


References

1. Белянин В.П. «Психолингвистика». М., 2009. С. 416.

2. Берман И.М. Методика обучения английскому языку. М., 1970. С. 99.

3. Доблаев Л.П. Вопросы психологии понимания учебного текста. Саратов, 1965. С. 92.

4. Дьяченко М.И., Кандыбович Л.А. Психологичес- кий словарь - справочник. Хорват, 2001. С. 576.

5. Жинкин Н.И. Речь как проводник информации. М,1982. С. 157.

6. Залевская А.А. Текст и его понимание: Моногра- фия. Тверь: Тверской государственный универси- тет, 2001. С. 177.

7. Зимняя И.А. Лингвопсихология речевой деятель- ности. М., Воронеж, 2001. С. 432.

8. Егоров Т.Г. Психология овладения навыком чте- ния. СПб., 2006. С. 304.

9. Ембулаева Т.Е. Обучать чтению на основе знаний о тексте // Русский язык в школе. 1999. № 4. С. 12-20.

10. Колеченко А.К. Энциклопедия педагогических технологий: Пособие для преподавателей. СПб., 2001, С. 26.

11. Методика преподавания русского языка в школе: Учебник для студ. высш. пед. учеб. заведений /М.Т. Баранов, Н.А. Ипполитова, Т.А. Ладыженская, М.Р. Львов; Под ред. М.Т. Баранова. М., 2001. С.368.

12. Психологический словарь // Под. ред. В.В. Да- выдова, А.В. Запорожца, Б.Ф. Ломова и др. М., 1983.С. 448.

13. Светловская Н.Н. Обучение чтению и законы фор- мирования читателя// Начальная школа. 2003, № 1. С. 11-18.

14. Словарь-справочник по возрастной и педагоги- ческой психологии /Под ред. Газело М.В. - М., 2001.

15. Щукин А.Н. Лингводидактический энциклопе- дический словарь: более 2000 единиц А.Н. Щу- кин. М., 2006. С. 750.


Review

Views: 48


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2949-4990 (Print)
ISSN 2949-4974 (Online)