Preview

Московский педагогический журнал

Расширенный поиск

СОЦИАЛИЗАЦИЯ ДЕТЕЙ-СИРОТ В КОНТЕКСТЕ ПСИХОЛОГО-ПЕДАГОГИЧЕСКИХ ИССЛЕДОВАНИЙ

Аннотация

In the article, based on the analysis of publications by native and foreign scientists, sociopsychological characteristics of children brought upoutside the family in orphanage are reviewed. The children left without parental care, are in need of systemic social services assistance. Specialists allocate three basic stages of such work: diagnostics, rehabilitation and postrehabilitation protection of the child. Each child requires an individual rehabilitation program, based on the examination of his personality and analysis of all accessible information, not only about him, but also the characteristics of his former family environment. To ensure adequate socialization formation of positive social experience, skills of interaction with world around are essential; psychological and pedagogical support, therapy and the correction, liquidating a crisis condition of the child are necessary.

Об авторе

С. Н. Кошман

Россия


Список литературы

1. Алексеева Л.С. Технологии социальной работы с дезадаптированными детьми и подростками // Лекции по технологии социальной работы: В 3х ч. – М., 1998. – Ч. 3. – С. 72.

2. Хоменко М.Г. В поисках комплексного подхода к социальной реабилитации несовершеннолетних / Первые итоги. Из опыта работы специализированных учреждений по реабилитации социальнодезадаптированных детей и подростков. – М.: НИИ семьи, 1997. – С. 53–59.

3. Гусев Г.А. Организация социальнопедагогической поддержки несовершеннолетних с отклоняющимся поведением // Социальная педагогика. – Свердловск, 1989. – С. 104.

4. Социальная реабилитация дезадаптированных детей и подростков в специализированных учреждениях / Пособие для сотрудников специализированных учреждений социальной реабилитации несовершеннолетних. – М., 1996.


Рецензия

Просмотров: 65


Creative Commons License
Контент доступен под лицензией Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2949-4990 (Print)
ISSN 2949-4974 (Online)