Preview

Moscow Pedagogical Journal

Advanced search

FORMATION OF THE PROFESSIONAL ORIENTATION OF FUTURE PHARMACISTS IN THE CONDITIONS OF THE UNIVERSITY:THEORETICAL ANALYSIS

https://doi.org/10.18384/2310-7219-2022-1-139-151

Abstract

Relevance. Modern Russian society dictates its own requirements for various fields of activity, such as education and medicine. Especially in the context of the pandemic, environmental pollution, the demand for medical services and drugs has increased. Since doctors have a great burden, competent specialists in the field of pharmacy are needed who are able to provide professional advice. However, higher education has not developed a mechanism for the formation of the professional orientation of pharmacists, which does not correspond to state reforms. Goal - to develop a comprehensive model that will be aimed at the professional training of future highly qualified pharmacists who are ready to solve the state and public tasks assigned to them, and find a way out of situations at a high level of professionalism. Procedure and methods. On the basis of scientific research, the article provides a theoretical analysis of the methodological approaches of scientists, methods of studying practice-oriented tasks to this problem. A generalizing model of education is presented, aimed at developing an assessment of the level of formation of a professional orientation towards a future profession among students of the specialty "Pharmacy" (1-5 courses) at TSPU. The main methodological recommendations and a system of measures to create psychological and pedagogical conditions for self-determination of students, a method for diagnosing risks, motivation and values in mastering a profession are proposed. Scientific Novelty and/or theoretical and/or practical significance. The scientific novelty of the research is as follows: the categorical-conceptual apparatus of the study is concretized and clarified: “professional orientation”, “personal orientation”, “self-determination”, “stages of formation of professional orientation”; theories and concepts necessary for the successful formation of the professional orientation of future pharmacists in the educational conditions of the university are substantiated; a dynamic model for the effective formation of students’ professional orientation has been developed and implemented. A practical study of the problem of the professional orientation of pharmaceutical students may be appropriate for increasing knowledge in the field of "Theory and Methods of Vocational Education", training in the pharmaceutical field and other teachers. Results. Based on the results of theoretical and practical work the system of tasks for students of the specialty "Pharmacy" has been modernized, focused on the formation of the professional orientation, which can be used in colleges and universities; diagnostic and research materials (tests, cases, projects, creative tasks, quests) can, with a certain adaptation, be broadcast to various educational organizations to form a professional orientation for students of other specialties. The results of the study can be used for advanced training and professional retraining of pharmacists in additional education. Conclusions. Thus, the content elements of the didactic model have been developed as a system of practice-oriented methods, forms and means of training, which can effectively influence the level of formation of the professional orientation of future pharmacists.

About the Authors

Inna L. Fedotenko
Tula State Pedagogical University named after L. N. Tolstoy
Russian Federation


Alyona V. Timokhina
Tula State Pedagogical University named after L. N. Tolstoy
Russian Federation


References

1. Изучение мотивации поведения детей и подростков: сборник статей / под ред., с предисл. Л. И. Божович, Л. В. Благонадеждиной. Москва: Педагогика, 1972. 351 с.

2. Головей Л. А. Кризисы развития субъекта деятельности на начальных этапах профессионализации // Вестник Московского государственного университета. Серия 14. Психология. 2016. № 4. С. 47-54.

3. Головей Л. А. Профессиональное самоопределение на пороге взрослости: показатели, факторы, кризисы // На пороге взросления: сборник научных статей III Всероссийской научно-практической конференции / Москва, 23-25 ноября 2011 г. / под ред. Л. Ф. Обуховой, И. А. Корепановой. Москва: Московский государственный психолого-педагогический университет, 2011. С. 62-77.

4. Дубовицкая Т. Д. Диагностика уровня профессиональной направленности студентов // Психологическая наука и образование. 2004. № 2. С. 82-86.

5. Ильин Е. П. Дифференциальная психология профессиональной деятельности. Санкт-Петербург: Питер, 2008. С. 322-327.

6. Леонтьев А. Н. Деятельность. Сознание. Личность. Москва: Смысл, 2005. 431 с.

7. Ломов Б. Ф. Методологические и теоретические проблемы психологии. Москва: Наука, 1999. 349 с.

8. Рубинштейн С. Л. Основы общей психологии. Москва: Питер, 2009. 705 с.

9. Сейтешев А. П., Кожевникова О. В. Профессиональная направленность личности: теория и практика воспитания. Алма-Ата: Наука, 1990. 336 с.

10. Тимохина А. В., Федотенко И. Л. Профессиональная направленность студентов и пути её формирования // Исследовательский потенциал молодых учёных: взгляд в будущее: сборник материалов XVI Региональной научно-практической конференции магистрантов, аспирантов и молодых учёных / Тула, 20 февраля-13 марта 2020 г. / под ред. К. А. Подрезова. Тула: Тульский государственный педагогический университет им. Л. Н. Толстого, 2020. С. 215-219.

11. Федотенко И. Л., Тимохина А. В. Различные подходы к пониманию сущности профессиональной направленности будущего специалиста // Образование. Культура. Общество: сборник избранных статей по материалам Международной научной конференции / Санкт-Петербург, 28 декабря 2020 г. Санкт-Петербург: Нацразвитие, 2020. С. 38-40.

12. Федотенко И. Л. Развитие субъектных характеристик личности в контексте особенностей современного студента // Становление субъективности студентов педагогического вуза как критерий качества современного образования: монография / под ред. К. С. Шалагиновой. Варшава: iScience, 2019. 192 с.

13. Хожаева Т. А. Формирование профессиональных компетенций студентов при подготовке будущих специалистов-фармацевтов // Инновационное развитие профессионального образования. 2014. № 1 (5). С. 69-71.

14. Шадриков В. Д. Проблемы системогенеза профессиональной деятельности. Москва: Наука, 1982. 185 с.

15. Holland J. L. Making vocational choice: A theory of careers. N. Y.: Prentice-Hall, 1973. 220 p.

16. Rabow M. W. Repression of Personal Values and Qualities in Medical Education // Family Medicine. 2013. Vol. 45. № 1. P. 13-18.


Review

Views: 194


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2949-4990 (Print)
ISSN 2949-4974 (Online)