Preview

Moscow Pedagogical Journal

Advanced search

COMPLEMENTARY INDICATORS OF THE QUALITY OF GENERAL PEDAGOGICAL TRAINING OF UNIVERSITY STUDENTS

https://doi.org/10.18384/2310-7219-2022-1-124-138

Abstract

Relevance. The need for scientific development of the problem of complementary indicators is due to the awareness of the professional and pedagogical community of the need to rethink approaches to assessing the quality of general pedagogical training to ensure new educational opportunities and needs of students in the current situation of higher pedagogical education, characterized by the rapidity and scale of transformational trends in its development. Goal. To determine complementary indicators of the quality of general pedagogical training of students mastering the teaching profession at the university. Procedure and methods. Theoretical and methodological analysis of the idea of complementarity of scientific knowledge about pedagogical activity in relation to the problem of indicating the quality of general pedagogical training of students. A survey method for identifying students’ perceptions of pedagogical errors as a complement component that complements prescriptive pedagogical knowledge to the systematic completeness of its scientific reflection in the content of general pedagogical training. Scientific novelty and/or theoretical and/or practical significance. This study contributes to solving the scientific problem of determining complementary indicators of the quality of general pedagogical training of university students. The scientific description and empirical confirmation of the existence of complementary quality indicators leads to a new level of research related to the transformational change of higher pedagogical education in modern conditions. The arsenal of methodological tools for assessing the quality of the process and the results of general pedagogical training of university students is thus expanded. The practical orientation of the results of this scientific development can be traced in their focus on improving the training of future teachers for the competent implementation of the tasks of education of modern schoolchildren. Results. The existence of three groups of complementary indicators of the quality of general pedagogical training of students is revealed: complementarily balanced pedagogical knowledge (hereinafter CBPK); the ability of students to apply CBPK in the process of setting and solving pedagogical tasks; experience in solving pedagogical tasks in a complementary way. A scientific description of these indicators is given. It is proved that they are mandatory to comply with the systematic completeness of the assessment of the quality of the process and the results of general pedagogical training. Empirical data have been obtained confirming the insufficiency of students’ ideas about the phenomenon of pedagogical error, which are formed in the conditions of traditional general pedagogical training. The negative consequences of this insufficiency for the quality of general pedagogical training of future teachers are indicated. The mechanism of complementarity of procedures for indicating the quality of general pedagogical training is revealed, the pedagogical concept of developing a model of general pedagogical training focused on complementary indicators of its quality is substantiated. Conclusions. The empirical data obtained in the course of the study, together with theoretical conclusions, confirm the relevance of the scientific development of the problem of complementary indicators of the quality of general pedagogical training of future teachers and allow us to substantiate the need and features of the formulation of the problem of modeling its complementary transformation

About the Author

Tatiana A. Yuzefavichus
Moscow Region State University
Russian Federation


References

1. Горлова Н. А. Педагогические ориентиры культурно-исторического подхода в современном образовании // Вестник Московского государственного областного университета. Серия: Педагогика. 2018. № 3. С. 37-47.

2. Климов Е. А. Какую психологию преподавать будущим педагогам // Вопросы психологии. 1998. № 2. С. 57-60.

3. Мосиенко Л. В., Широкова Е. В., Хлызова И. В. Аксиологические индикаторы качества воспитания будущего педагога в вузе // Вестник Московского государственного областного университета. Серия: Педагогика. 2021. № 2. С. 15-26.

4. Некрестьянова С. Я. Мировые тренды в современном образовании. Создание условий в соответствии с лучшими стандартами // Учительская газета [Электронный ресурс]. 2017. № 6. URL: http://www.ug.ru/archive/68701 (дата обращения: 15.12.2021).

5. Перминова Л. М. О сущем и должном в дидактике в контексте взаимосвязи классического и неклассического знания // Ценности и смыслы. 2021. № 4 (74). С. 85-99.

6. Перминова Л. М. Современная дидактика: от Коменского до наших дней: философско-педагогические аспекты современной дидактики: монография. Москва: Школьные технологии, 2021. 294 с.

7. Перминова Л. М. Методологические условия повышения качества образования [Электронный ресурс]. URL: https://instrao.ru/index.php (дата обращения: 15.12.2021).

8. Подковко Е. Н. Студенческий мониторинг качества высшего образования как условие обеспечения качества образовательных услуг // Современная высшая школа: инновационный аспект.2019. Т. 11. № 1 (43). С. 45-50.

9. Рудник С. Ю. Формирование профессиональных компетенций специалистов сервиса средствами комплементарного образования. Новокузнецк: Издательство Кузбасской государственной педагогической академии, 2012. 116 с.

10. Свечкарева В. Р. Принцип комплементарности в дихотомическом анализе взаимодействия цивилизаций Запада и Востока // Вестник Волгоградского государственного университета. 2008. № 1 (7). С. 177-181.

11. Сергеева С. Ю., Обревко Е. Д. Современные подходы и методы оценки качества образования // Молодой учёный. 2019. № 37 (275). С. 162-165.

12. Третьяков П. И. Школа: Управление качеством образования по результатам. Москва: Перспектива, 2009. 492 с.

13. Цибульникова В. Е., Быкова Р. А. Стратегическая проектная сессия как ресурс управления качеством образования в образовательной организации МВД России // Казанский педагогический журнал. 2019. №6 (137). С. 7-12.

14. Цибульникова В. Е. Управление качеством образования: учебно-методический комплекс. Москва: Московский педагогический государственный университет, 2016. 63 с.

15. Фатеева С. В. Комплементарность в экономической культуре: понятие, формы, механизм действия: автореф. дис. … докт. филос. наук. Ростов-на-Дону, 2006. 44 с.

16. Юзефавичус Т. А. Комплементарная педагогика: монография [Электронный ресурс]. 1 электр. опт. диск (CD-RОМ). 3,75 Мб. Москва: ИИУ МГОУ, 2017.

17. Юзефавичус Т. А. Комплементарный педагогический текст: методика создания и применения // Инновационная деятельность в образовании: материалы XIV Международной научно-практической конференции. Ч. I / под общ. ред. Г. П. Новиковой. Москва: Канцлер, 2020. С. 556-562.

18. Weenink K., Aarts N., Jacobs S. ‘We’re stubborn enough to create our own world’: how programme directors frame higher education quality in interdependence [Электронный ресурс] // Quality in Higher Education. 2021. URL: https://www.tandfonline.com/doi/full/10.1080/13538322.2021.2008290 (дата обращения: 15.12.2021).

19. Noda A. The role of external quality assurance for student learning outcomes in Japan: evaluation of evidence between bureaucracy and peer reviews [Электронный ресурс] // Quality in Higher Education. 2021. URL: https://www.tandfonline.com/doi/full/10.1080/13538322.2021.2004984?src= (дата обращения: 15.12.2021).


Review

Views: 161


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2949-4990 (Print)
ISSN 2949-4974 (Online)