Preview

Moscow Pedagogical Journal

Advanced search

FEATURES OF PRODUCTIVELY-ORIENTED TEACHING OF FOREIGN-LANGUAGE WRITTEN SPEECH TO STUDENTS

https://doi.org/10.18384/2310-7219-2022-1-115-123

Abstract

Relevance. At the present stage of the transformation of the higher education model, among the general problems there is still the problem of high-quality foreign-language training of the graduate - a specialist in a certain field in the future. In this regard, as well as taking into account the new conditions of macro-social development and the requirements of FGES HE 3 ++, the priority is given to the problem of orienting students to form the foundations and build capacity for the further development of foreign-language communicative competence, which implies a high level of development of productive speech skills. Goal. The goal of this article is to reveal the specifics of the productive foreign language written speech of the undergraduate student and to identify its characteristic features. Procedure and methods. To achieve the goal mentioned, the following research methods were used: general scientific (dialectical, analysis and synthesis, comparisons and analogies, inspection and referencing), special (system, comparative analysis, etc.). Scientific novelty/theoretical and/or practical significance. The article presents the types of written speech that act as a product of reading activities of undergraduate students in non-linguistic areas of training. The practical implementation of the proposed method consists in creating various secondary texts in a foreign language (notes, essays), creative written works (advertising), creative written projects, multimedia presentations. The methodology discussed in the article is tested and can be used in the educational process of higher educational institutions. Results. The authors substantiated the relevance and significance of the topic of research, clarified the essence, features, as well as the methodic and methodological foundations of productive-oriented teaching of foreign-language written speech as one of the effective means of forming a professional foreign language communicative competence of a graduate -a qualified specialist in the future. Conclusions. It was concluded that productive-oriented teaching of written speech is the creation of a new educational product for the student and teacher, in which emotions, their own opinions regarding a particular subject or phenomenon are expressed by combining previously learned language units and structures taking into account new or changed conditions of written communication.

About the Authors

Tatyana V. Khristidis
Moscow State Institute of Culture
Russian Federation


Natalya A. Shekhireva
Plekhanov Russian University of Economics
Russian Federation


References

1. Выготский Л. С. Психология искусства. Москва: Эксмо, 2019. 287 с.

2. Дридзе Т. М. Текстовая деятельность в структуре социальной коммуникации: проблемы семиосоциопсихологии / отв. ред. И. Т. Левыкин. Москва: Наука, 1984. 268 с.

3. Зимняя И. А. Психология обучения иностранным языкам в школе. Москва: Просвещение, 1991. 222 с.

4. Леонтьева О. М. Как сделать современное образование продуктивным? // Школьные технологии, 1999. № 4. С. 91-96.

5. Научное наследие Е. И. Пассова в контексте развития иноязычного образования: материалы международной научной конференции, посвящённой 90-летию со дня рождения Е. И. Пассова / Липецк, 23-24 апреля 2020 г. / под ред.: В. Б. Царькова, А. А. Люлюши. Липецк: Липецкий государственный педагогический университет, 2021. 355 с.

6. Рогова Г. В., Ловцевич Г. Н. Личностное чтение // Иностранные языки в школе. 1994. № 1. С. 16-19.

7. Рубинштейн С. Л. Основы общей психологии. Санкт-Петербург: Питер, 2012. 705 с.

8. Соловова Е. Н. Методика отбора и работы с текстами для чтения на старшем этапе обучения школьников // Иностранные языки в школе. 2007. № 2. С. 2-10.

9. Христидис Т. В., Шехирева Н. А. Структура и сущностная характеристика общекультурных компетенций бакалавра- музыканта в продукт-ориентированной иноязычной деятельности // Вестник Московского государственного университета культуры и искусств. 2016. № 5. С. 191-200.

10. Цибульникова В. Е. Истоки и перспективы развития опережающего управления образовательными системами // Современное образование: состояние и перспективы: материалы II Международной научно-практической конференции / Ульяновск, 12 октября 2012 г. / под ред. А. П. Шмакова. Ульяновск: Ульяновский государственный педагогический университет имени И. Н. Ульянова, 2012. С. 8-13.

11. Шамов А. Н. Лингводидактические основы когнитивного подхода в организации обучения лексике на уроках немецкого языка в средней школе. Н. Новгород: Нижегородский государственный лингвистический университет им. Н. А. Добролюбова, 2004. 190 с.

12. Штанько Е. В. Совершенствование умений и навыков письменной речи у студентов, изучающих английский язык // Молодой учёный. 2014. № 12. С. 314-318.


Review

Views: 120


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2949-4990 (Print)
ISSN 2949-4974 (Online)