Preview

Moscow Pedagogical Journal

Advanced search

FORMATION AND DEVELOPMENT OF SPECIAL EDUCATION IN SERBIA

https://doi.org/10.18384/2310-7219-2022-1-27-34

Abstract

Relevance of the research is caused by the need to comprehend the array of pedagogical science and educational practice in terms of the formation of special education in Serbia from a historical perspective. Goal is to reveal the peculiarities of the formation and development of special education in Serbia. Procedure and methods. Observation, experiment, questionnaire, sociometric methods, study of experience and primary sources are used. Results: a historical overview of the formation of special education in Serbia is presented. The socio-cultural foundations of formation and development, the relationship with the socio-economic structure in the country are analyzed, the value orientations of the state and society, the policy towards children with developmental disabilities, legislation in the field of education and human rights, the state of development of inclusion as the basis of education are also studied. Conclusions. A large number of practical issues of creating inclusive educational institutions are being addressed and discussed, this is due to the fact that for a long time in Serbia and other countries, dominated the idea of the need for a differentiated approach to education.

About the Authors

Slavica Golubovich
University of Belgrade
Russian Federation


Nevena Echmenitsa
University of Belgrade
Russian Federation


References

1. Ахимович Д. Классификация детей и дифференциация обучения и воспитания в коррекционной школе // Специальная школа. 1955. № 3. С. 161-179.

2. Байич Б. Развитие специального образования в Сербии. Сербия: Спецшкола, 1970. 141 с.

3. Голубович С. Заболевания и нарушения развития у детей с отклонениями в развитии. Белград: Меркур, 2005. 236 с.

4. Ковачевич Д. Дидактическая система в школе для глухих. Белград: Общество дефектолога Сербии, 2003. 36 с.

5. Николич-Симончич К. Начало организованной помощи слабовидящим в Сербии // Дефектологическая теория и практика. 1994. № 2. С. 128-137.

6. Рапаич Д. Теория и практика развития специального образования и реабилитации. Белград: Факультет специального образования и реабилитации, 2015. 123 с.

7. Савич Л. Дж. Теория и практика специального образования в Сербии до Второй мировой войны. Белград: Федеральное правление Ассоциации глухих Югославии, 1966. 98 с.

8. Скала А. Исторический обзор воспитания детей-инвалидов // Специальная школа. 1956. № 2. С. 82-93.

9. Скала А. Специализированные школы в единой школьной системе Федеративной Народной Республики Югославии // Специальная школа. 1953. № 2 (1), С. 1-5.

10. Славнич С., Веселинович И. Введение в специальное образование. Белград: Факультет специального образования и реабилитации, 2015. 150 с.

11. Уникальные основы и совместный план по программе воспитательной работы в Социалистической Республике Сербии: специальная воспитательная работа для учащихся обычных классов начальной школы с дидактико-методическими указаниями. Белград: Институт учебников и учебных пособий, 1977. 126 с.


Review

Views: 121


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2949-4990 (Print)
ISSN 2949-4974 (Online)