Preview

Moscow Pedagogical Journal

Advanced search

DIDACTIC FOUNDATIONS OF THE DIGITAL AND DIALOGIC TECHNOLOGIES USE IN THE SYSTEM OF ADDITIONAL PROFESSIONAL EDUCATION

https://doi.org/10.18384/2310-7219-2021-4-129-141

Abstract

Aim. To reveal the didactic foundations (requirements, principles, conditions) of the use of digital and dialogic technologies in the educational process in the system of additional professional education. Methodology. In the course of the research, the following methods were used: directed observation, questioning, analysis, generalization; digital technologies, humanitarian / open technologies; introspection; representation and interpretation of information (by S.V. Ivanov) and educational results; the method of collective intelligence (term by N.N. Moiseyeva). Results. On the basis of socio-cultural, systemic and activity approaches, in the context of the interrelation of traditions and innovations in the educational process, the didactic foundations (requirements, a set of principles and conditions) of the use of digital and dialogic technologies in the system of training under additional professional education programs are revealed. The didactic foundations of the use of digital and dialogic technologies are represented by theoretical discourse and applied aspects. Research implications. The results of the research contribute to the development of classical and neoclassical foundations of didactics, enrich theoretical ideas about digital and dialogic technologies in the educational process in the system of teaching adults and schoolchildren. Taking into account the practice oriented character of the educational process in the system of the Department of Continuing Education and the Department of Professional Education of Moscow State University, the formulated requirements, a set of principles and conditions for the use of digital and dialogic technologies are becoming an innovative factor in activating the professional activity of a modern teacher.

About the Authors

L. I. Osechkina
Moscow Region State University
Russian Federation


L. M. Perminova
Moscow Region State University
Russian Federation


N. V. Shabaeva
Moscow Region State University
Russian Federation


References

1. Аркусова И. В. Компьютерное тестирование и виды контроля знаний в вузе // Педагогика. 2016. № 10. С. 36-43.

2. Бек У. Общество риска. На пути к другому модерну / пер. с нем. В. Седельника, Н. Федоровой. М.: Прогресс-традиция, 2000. 381 с.

3. Бозиев Р. С., Перминова Л. М. Гаджеты в учебном процессе: за и против (по материалам опроса) // Педагогика. 2018. № 8. С. 44-56.

4. Болт Дж. У. де. Причины и следствия неудач модернизации в России. Социологический анализ // Социс. 2006. № 1. С. 20-31.

5. Иванова С. В., Иванов О. Б. Образовательное пространство как модус образовательной политики: монография. М.: Русское слово, 2020. 160 с.

6. Иванова С. В. Как влияет четвёртая промышленная революция на образование (отклик на книгу Клауса Шваба) // Ценности и смыслы. 2020. № 2. С. 146-151.

7. Кравченко С. А. Цифровые риски, метаморфозы и центробежные тенденции в молодёжной среде //Социс. 2019. № 10. С. 48-58.

8. Лаптев В. В., Носкова Т. Н. Педагогическая деятельность в электронной среде: перспективы нового качества // Педагогика. 2016. № 10. С. 3-13.

9. Лесохина Л. Н. К обществу образованных людей…: теория и практика образования взрослых / ред.-сост. Т. В. Шадрина. СПб.: ИОВ РАО: Тускарора, 1998. 273 с.

10. Лызь Н. А., Истратова О. Н. Информационно-образовательная деятельность в интернет-пространстве: виды, факторы, риски // Педагогика. 2019. № 4. С. 16-26.

11. Нечаев В. Л., Дурнева Е. Б. «Цифровое поколение»: психолого-педагогическое исследование проблемы // Педагогика. 2016. № 3. С. 36-45.

12. Орлов А. А. Портрет «сетевой личности» в контексте теории поколений // Педагогика. 2019. № 10. С. 5-16.

13. Перминова Л. М. Современная дидактика: от Коменского до наших дней (философско-педагогические аспекты современной дидактики): монография. М.: Школьные технологии, 2021. 296 с.

14. Перминова Л. М. Цифровое образование: ожидания, возможности, риски // Педагогика. 2020. № 3. С. 28-37.

15. Собкин В. С. Современный подросток в социальных сетях // Педагогика. 2016. № 8. С. 61-72.

16. Таболова Е. М., Осечкина Л. И., Камалова Н. В. Конструирование системы профессионального роста педагога в условиях дополнительного профессионального образования МГОУ // Вестник Владимирского государственного университета имени А. Г. и Н. Г. Столетовых. Педагогические и психологические науки. 2020. № 44 (63). С. 111-119.

17. Таболова Е. М., Осечкина Л. И., Камалова Н. В. Построение системы профессионального роста педагога в условиях дополнительного профессионального образования МГОУ // Педагогика. 2020. № 9. С. 108-114.

18. Уваров А. Ю. Образование в мире цифровых технологий: на пути к цифровой трансформации. М.: Издательский дом Высшей школы экономики, 2018. 168 с.

19. Шамова Т. И. Исследовательский подход в управлении школой // Избранное. М.: Центральное издательство, 2004. С. 201-252.

20. Щипков А. В. Системный кризис общества и состояние посткапитализма // Вопросы философии. 2019. № 9. С. 40-49.

21. Яницкий О. Н. Вызовы и риски глобализации. Семь тезисов // Социс. 2019. № 1. С. 29-39.


Review

Views: 89


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2949-4990 (Print)
ISSN 2949-4974 (Online)