Preview

Moscow Pedagogical Journal

Advanced search

DIGITALIZATION OF THE EDUCATIONAL PROCESS IN UNIVERSITIESIN THE FIELD OF FINE ARTS AND DESIGN: ADVANTAGES, PROBLEMSAND PROSPECTS

https://doi.org/10.18384/2310-7219-2021-4-97-107

Abstract

Aim: to consider and analyze the processes of digitalization of education in universities in the field of fine arts and design, taking into account the experience in the context of the COVID-2019 coronavirus infection pandemic (Coronavirus SARS-CoV-2). Methodology. The leading research methods in this research are: observation, comparative analysis, classification, comparison, pedagogical experiment. In this article, the authors consider the processes of digitalization of education: the advantages, problems and prospects of using combined, modern technologies for teaching students, taking into account the experience and best practices of faculties that implement training programs in fine arts and design. The authors analyze the results of the application of these technologies and predict the main trends in how modern educational technologies can develop in the future in the next decade. Results of the study: the results obtained contribute to the theory and practice of the development of distance, combined, digital education in Russia. The experience of digitalization of education in higher education at the creative departments of Russian universities in the field of fine arts and design was summarized in the context of the coronavirus infection COVID-2019 (Coronavirus SARS-CoV-2) in 2020 - the first half of 2021: the advantages, problems and prospects of applying modern educational technologies, distance and combined forms of education are described. Practical relevance: the article is of an applied nature and is aimed at showing the conditions under which it is possible to change the learning outcomes in higher education in the field of fine arts and design for the better

About the Authors

A. A. Moiseev
Moscow Region State University
Russian Federation


A. N. Vitkovskiy
Moscow Region State University
Russian Federation


References

1. Ахренов В. Н., Ахренова Н. А., Белоус Е. Ю. Дистанционное обучение-2020 и проблемы киберсоциализации участников образовательного процесса // Вестник Московского государственного областного университета. Серия: Педагогика. 2020. № 3. С. 6-14.

2. Воровщиков С. Г., Шклярова О. А. Горизонты и риски развития образования в условиях системных изменений и цифровизации // Электронный научно-публицистический журнал «Homo Cyberus». 2020. № 1 (8). URL: http://journal.homocyberus.ru/ Shamova_conference_2020 (дата обращения: 19.06.2021).

3. Галкина М. В., Ломов С. П., Михайлов Н. В. Современное дизайн образование с учётом влияния технологических инноваций и социальной ответственности // Вестник Московского государственного областного университета. Серия: Педагогика. 2016. № 4. С. 89-96.

4. Игнатьев С. Е., Игнатьева А. В. К вопросу о современных проблемах художественного образования // Современные проблемы высшего образования: теория и практика: актуальные проблемы творческого образования в период пандемии : сборник статей. Специальный выпуск / под общ. ред. С. М. Низамутдиновой. М.: МГПУ, 2021. С. 424-430.

5. Корешков В. В., Новикова Л. В. Формирование и развитие личности в процессе дизайн образования // 21 век: фундаментальная наука и технологии : материалы XI Международной научно-практической конференции / 23-24 января 2017 г. Т. 1. Северный Чарльстон: CreateSpace, 2017. С. 102-106.

6. Коробанов А. В., Черткова А. В. Роль компьютерной графики в художественном образовании // Проблемы теории и методологии предметного образования. Изобразительное искусство. Декоративно-прикладное искусство. Дизайн : сборник научно-методических статей факультета ИЗО и НР МГОУ. М.: ИИУ МГОУ, 2019. С. 120-123.

7. Ларионова Н. Л., Левчик Л. Д. Методологические подходы к формированию профессиональных компетенций студентов художественных направлений в условиях дистанционного обучения // Развитие креативности личности в современном мультикультурном пространстве : сборник материалов Международной научно-практической конференции / Елец, 14 октября 2020 г. / под ред. М. В. Климовой, В. А. Мальцевой. Елец: Елецкий государственный университет им. И. А. Бунина, 2020. С. 79-82.

8. Лейбовский М. А. Дистанционное образование сегодня: проблемы и перспективы // Электронный научно-публицистический журнал «Homo Cyberus». 2021. № 1 (10). URL: http://journal.homocyberus.ru/Leibovsky_MA_1_2021 (дата обращения: 25.05.2021).

9. Ломов С. П. Методология художественно-образовательной деятельности как основа научной школы // Пути и средства повышения качества художественного образования и эстетического воспитания : межвузовский сборник научно-методических трудов / под науч. ред. В. В. Корешковой. М.: МГПУ, 2018. С. 5-13.

10. Ломоносова Н. В. Система смешанного обучения в условиях киберсоциализации студентов вуза // Электронный научно-публицистический журнал «Homo Cyberus». 2017. № 2 (3). URL: http://journal.homocyberus.ru/sistema_smeshannogo_obuchenija_v_uslovijah_kibersocializacii_studentov (дата обращения: 20.05.2021).

11. Муратова Н. Т. Тенденции и перспективы развития открытого и дистанционного обучения // Бюллетень науки и практики. 2020. № 5. С. 501-505.

12. Плешаков В. А. Жизнь и деятельность человека в эпоху киберсоциализации // Электронный научно-публицистический журнал «Homo Cyberus». 2018. № 1 (4). URL: http://journal.homocyberus.ru/Pleshakov_VA_1_2018 (дата обращения: 12.06.2021).

13. Хворостов Д. А. Компьютерные средства обучения студентов художественно-графического факультета // Вестник Орловского государственного университета. Серия: Новые гуманитарные исследования. 2011. № 5 (19). С. 133-136.

14. Хворостов Д. А. Система профессиональной подготовки студентов художественно-графических факультетов к проектной деятельности на базе компьютерных технологий для направления подготовки «Искусство интерьера» и «Дизайн среды»: дис. … д-ра пед. наук. Орел, 2013. 389 с.

15. Чистов П. Д. Системные основы методики преподавания изобразительного искусства // Великая степь и евразийские ценности: художественное образование и эстетическое воспитание : материалы Международной научно-практической конференции, посвящённой 25-летию независимости Республики / Астана, 10-11 января 2017 г. Астана: Евразийский национальный университет им. Л. Н. Гумилёва, 2017. С. 189-195.


Review

Views: 98


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2949-4990 (Print)
ISSN 2949-4974 (Online)