Preview

Moscow Pedagogical Journal

Advanced search

EXPERIENCE OF THE LMS MOODLE USE FOR TEACHING PHYSICS

https://doi.org/10.18384/2310-7219-2021-4-60-75

Abstract

Aim. To identify the possibilities and features of the MOODLE digital educational platform and its application in the teaching process of junior students, who learn Physics course mandatory for technical universities by using the MOODLE platform for remote and blended learning education formats as well as for full-time education. Methodology. This paper investigates the application of the MOODLE platform in the educational process of the Moscow Automobile and Road Construction State Technical University (MADI) using the example of studying Physics. The research methods are as follows: generalization of data on the performance of all types of tasks (tests and control works, laboratory results, answers to control questions), interpretation of the obtained data, comparative statistical analysis of the data taking into account the training areas of bachelors and specialists (automobiles, road construction, bridge design, preparation for work and service of utility vehicles, etc.). Results. The use of the digital educational platform MOODLE during the remote learning during two semesters resulted in the improved student attendance (from 70-75% to 90-95%). There is an increase in motivation for mastering the course of Physics (students began to ask more questions, especially in feedback sessions). In addition, there is an increase in academic performance (the number of excellent and good grades has increased by 12-18%) and the number of those who passed the exam on time has increased by10-15%. Another important result is an increase of 10-15% in the number of students who passed the exam on time. Research implications. Theoretical significance lies in justifying the effectiveness of creating the course of Physics for online learning formats (remote and blended learning) by using the LMS MOODLE tools. Practical significance is in the formation of techniques for creating electronic courses using this educational platform, as well as the demonstration of the effectiveness of theLMS MOODLE in a full-time training format, as a tool for monitoring the quality of mastering educational material and controlling the self-work of students.

About the Authors

T. M. Tkacheva
Moscow Automobile and Road Construction State Technical University (MADI)
Russian Federation


A. F. Smyk
Moscow Automobile and Road Construction State Technical University (MADI)
Russian Federation


References

1. Алтунин К. К. Исследование электронного образовательного ресурса по теме «фотоэффект» в системе дистанционного обучения «MOODLE» // Наука Оnline. 2018. № 1 (2). С. 95-99.

2. Алыкова О. М., Алыкова А. Ф., Смирнов В. В. Электронная образовательная среда «MOODLE» как средство изучения курса физики // Физика в системе современного образования (ФССО-2019) : сборник научных трудов ХV Международной конференции / Санкт-Петербург, 3-6 июня 2019 г. / под ред. Ю. А. Гороховатского, Л. А. Ларченковой. СПб.: Изд. РГПУ им. А. И. Герцена, 2019. С. 131-135.

3. Бабаева М. А., Смык А. Ф. Заочное обучение: исторический путь к МООК // Высшее образование в России. 2018. Т. 27. № 4. С. 156-166.

4. Бакулин В. М. Анализ проблем перехода к дистанционным формам обучения в вузе // Современные проблемы науки и образования (электронный научный журнал). 2021. № 1. URL: https://science-education.ru (дата обращения: 01.07.2021).

5. Барулина Е. А. Использование системы управления обучением MOODLE для повышения качества образовательного процесса в НИЯУ МИФИ // Инновации и Инвестиции. 2015. № 3. С. 121-124.

6. Брекалов В. Г., Луценко А. Ю. Технологии удалённого доступа в практике довузовской подготовки школьников в МГТУ им. Н. Э. Баумана // Вестник Московского государственного областного университета. Серия: Педагогика. 2016. № 1. С. 26-33. DOI: 10.18384/2310-7219-2016-1-26-33

7. Довгаленко В. В., Савченко Е. В. Система дистанционного обучения MOODLE как метод преподавания физики в вузах // Modern science. 2019. № 11 (3). С. 239-242.

8. Дождиков А. В. Онлайн-обучение как e-learning: качество и результаты (критический анализ) // Высшее образование в России. 2020. № 12. С. 21-32.

9. Ефремова О. Н., Плотникова И. В. Пути повышения качества обучения // Современные проблемы науки и образования (электронный научный журнал). 2020. № 3. URL: https://science-education.ru (дата обращения: 01.07.2021).

10. Игнатьев В. П., Борисов Е. А. Обзор и анализ использования дистанционных образовательных технологий в российских вузах // Современные проблемы науки и образования (электронный научный журнал). 2021. № 3. URL: https://science-education.ru (дата обращения: 01.07.2021).

11. Каплина Л. Ю., Банарцева А. В. Применение инновационных цифровых технологий в процессе дистанционного обучения (на платформах MOODLE, ZOOM, TEAMS) // Проблемы современного педагогического образования. 2020. № 67-4. С. 162-166.

12. Кинтонова А. Ж., Кутебаев Т. Ж., Ахметова Г. М. Macromedia Flash Professional как средство создания обучающих программ и электронных учебников // Успехи современного естествознания. 2014. № 12-3. С. 296-299.

13. Лобова С. В., Понькина Е. В. Онлайн-курсы: принять нельзя игнорировать // Высшее образование в России. 2021. № 1. С. 23-35.

14. Мальцева Н. Н., Пеньков В. Е. Балльно-рейтинговая система: достоинства и недостатки // Высшее образование в России. 2021. Т. 30. № 4. С. 139-145. DOI: 10.31992/0869-3617-2021-30-4-139-145

15. Москалев А. К., Серюкова И. В., Долгополова М. В. Использование массовых открытых онлайн-курсов в обучении физике бакалавров общеинженерных направлений подготовки // Вестник Красноярского государственного педагогического университета им. В. П. Астафьева. 2019. № 1 (47). С. 26-34.

16. Носкова А. В., Голоухова Д. В., Проскурина А. С. Цифровизация образовательной среды: оценки студентами России и Вьетнама рисков дистанционного обучения // Высшее образование в России. 2021. Т. 30. № 1. С. 156-167. DOI: 10.31992/0869-3617-2021-30-1-156-167

17. Нуштаева А. В., Савкина А. В., Шарамазанов Р. М. Особенности формирования электронного курса по физике (раздел механика) в LMS MOODLE для обучения и контроля качества учебного процесса // Образовательные технологии и общество. 2018. Т. 21. № 3. С. 315-329.

18. Смык А. Ф., Зиманов Л. Л. Учебные планы подготовки инженеров в зеркале реформ образования // Вестник Московского автомобильно-дорожного государственного технического университета. 2015. № 1 (40). С. 23-29.

19. Соловов А. В., Меньшикова А. А. Модели проектирования и функционирования цифровых образовательных сред // Высшее образование в России. 2021. № 1. С. 144-155. DOI: 10.31992/0869-3617-2021-30-1-144-155

20. Ткачева Т. М., Чечеткина Н. В. Организация самостоятельной работы студентов технических университетов в онлайн-формате // Известия Балтийской государственной академии рыбопромыслового флота: психолого-педагогические науки. 2021. № 1 (55). С. 112-118.

21. Ткачева Т. М., Смык А. Ф., Тимофеева Г. Ю. Физика и мультимедиа в учебном процессе технического университета // История и педагогика естествознания. 2017. № 3. С. 17-21.

22. Хаперская А. В., Минин М. Г. Электронная обучающая платформа и педагогический мониторинг в условиях цифровой трансформации // Высшее образование в России. 2021. Т. 30. № 4. С. 131-138. DOI: 10.31992/0869-3617-2021-30-4-131-138

23. Чучалин А. И. Модернизация трёхуровневого инженерного образования на основе ФГОС 3++ и CDIO++ // Высшее образование в России. 2018. № 4. С. 22-32.

24. Шишелова Т. И., Федчишин В. В. Организация образовательного процесса студентов очной формы обучения в условиях пандемии на кафедре физики Иркутского национального исследовательского технического университета // Современные проблемы науки и образования (электронный научный журнал). 2021. № 2. URL: https://science-education.ru (дата обращения: 01.07.2021).

25. Шурыгин В. Ю., Краснова Л. А. Особенности использования дистанционных технологий при подготовке и проведении практических и лабораторных занятий по физике в вузе // Балтийский гуманитарный журнал. 2020. Т. 9. № 3 (32). С. 213-216. DOI: 10.26140/bgz3-2020-0903-0052

26. Caputia V., Garridob A. Student-oriented planning of e-learning contents for MOODLE // Journal of Net-work and Computer Applications. 2015. Vol. 53. P. 115-127. DOI: 10.1016/j.jnca.2015.04.001

27. Halim A., Soewarno, Yani E. Relationship between the use of the internet as a learning resource and physics learning outcomes // Journal of Physics: Conference Series. 2021. Vol. 1882 (1). P. 12-29. DOI: 10.1088/1742-6596/1882/1/012029

28. Usman M., Suyanta, Huda K. Virtual lab as distance learning media to enhance student’s science process skill during the COVID-19 pandemic // SEA-STEM 2020 Journal of Physics: Conference Series. 2021. № 1882. P. 21-26. DOI: 10.1088/1742-6596/1882/1/012126

29. Martin-Blas T., Serrano-Fernandez A. The role of new technologies in the learning process: MOODLE as a teaching tool in Physics // Computers & Education. 2009. Vol. 52. № 1. P. 35-44. DOI: 10.1016/j.compedu.2008.06.005

30. Smyk A. F., Tkacheva T. M., Portnov Y. A. New digital technologies of training in the transport education // IOP Conference Series: Materials Science and Engineering. 2020. № 832 (1). P. 20-68. DOI: 10.1088/1757-899X/832/1/012068


Review

Views: 116


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2949-4990 (Print)
ISSN 2949-4974 (Online)