Preview

Moscow Pedagogical Journal

Advanced search

INFORMATION AND COMMUNICATION CULTURE OF STUDENTS:THE CONCEPT CONTENT

https://doi.org/10.18384/2310-7219-2021-4-42-51

Abstract

Aim. To formulate the content of the concept of students’ information and communication culture and to determine its role in creating an information-safe environment of an educational organization. Methology. The article considers the process of designing and implementing the pedagogical process of forming the information and communication culture of students and the main criterion for evaluating its effectiveness. The research uses methods of comparative analysis, synthesis, systematization and generalization of scientific experience. Results. Topical issues of the content of the concept of students’ information and communication culture are considered as mutually dependent components of the definitions “information culture” and “communication culture”. Research implications. The results of the study contribute to the theory of pedagogical science in the formation of students’ information and communication culture as a condition for creating an information-safe environment in an educational organization.

About the Authors

V. N. Efimov
Maryinskaya School no. 1566 in memory of the heroes of the Battle of Stalingrad
Russian Federation


E. V. Moskvina
Butovskaya secondary school no. 1
Russian Federation


References

1. Варэлис А. М. Коммуникация и метакоммуникация в образовательном пространстве вуза культуры и искусств // Вестник Московского государственного университета культуры и искусств. 2008. № 1. С. 126-128.

2. Вохрышева М. Г. Информационная культура и медиаинформационная культура: динамика развития // Модернизация культуры: от человека традиции к креативному субъекту: материалы V Международной научно-практической конференции / Самара, 29-30 мая 2017 г. / под ред. С. В. Соловьевой. Самара: Самарский государственный институт культуры, 2017. С. 18-23.

3. Ефимов В. Н. Информационная безопасность несовершеннолетних в образовательной организации // Высшее профессиональное и дополнительное образование: сборник программ. Вып. 5 / под науч. ред. А. А. Симонова. Екатеринбург: Инженерно-техническая школа имени дважды Героя Советского Союза П. Р. Поповича, 2017. С. 96-109.

4. Кононенко Б. И. Основы культурологии: курс лекций. М.: ИНФРА-М, 2002. 208 с.

5. Кучеренко Н. Л. Педагогическая поддержка становления коммуникативной культуры у будущих учителей иностранного языка. Благовещенск: БГПУ, 2004. 204 с.

6. Лукоянова М. А. Формирование базовой информационной культуры школьников в учреждениях дополнительного образования детей. Казань: Изд-во Казан. ун-та, 2015. 142 с.

7. Мудрик А. В. Социальная педагогика. М.: Академия, 2000. 192 с.

8. Найан А. Я. О методологическом аппарате диссертационных исследований // Педагогика. 1995. № 5. С. 44-49.

9. Никотина Е. В. Формирование информационной культуры как одно из направлений информатизации образования // Наука и молодёжь: материалы Всероссийской научно-практической студенческой конференции / Елабуга, 2009 г. Елабуга: Изд-во ЕГПУ, 2009. С. 174-178.

10. Семенюк Э. П. Информационная культура общества и прогресс информатики // Научно-техническая информация. Серия 1. 1994. № 1. С. 2-7.

11. Яковлева Е. В. Информационная образовательная среда школы как фактор достижения нового качества образования // Евразийское научное объединение. 2019. № 1-6. С. 362-364.


Review

Views: 138


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2949-4990 (Print)
ISSN 2949-4974 (Online)