Preview

Moscow Pedagogical Journal

Advanced search

CONTENT ELEMENTS OF THE PEDAGOGICAL MODEL ON THE FORMATIONOF ECOLOGICAL CULTURE OF STUDENTS

https://doi.org/10.18384/2310-7219-2021-1-6-13

Abstract

Aim. Basing on the comprehensive approach to the educational process, to reveal the content of the model elements for the formation of environmental culture of students, to determine the possibilities of the ethno-cultural component in environmental education, substantiate the content of the cognitive component of the diagnostic map. Methodology. The article uses methods of theoretical analysis of literature, the method of studying experience, the method of students’ ecological culture diagnostics. Results. The content elements of the model for the formation of ecological culture are presented, the essential characteristic of ecological culture is revealed, and methods of its diagnostics are developed, according to the requirements of the environmental program, taking into account the ethno-cultural and regional component. Research implications. Due to the new needs of the regions, the content of environmental education is updated taking into account regional conditions and national specifics. The comprehensive development of the individual and the formation of his ecological culture are provided on the basis of the integral combination of educational influences of the school, family, and participation in environmental socially useful activities.

About the Author

M. T. Mingaleeva
Municipal educational institution Oktyabrsky rural lyceum (branch in the village of Abdullovo)
Russian Federation


References

1. Бузаров К. И. Комплексный подход как методологический принцип построения воспитательной системы школы (теоретический аспект) // Вестник Адыгейского государственного университета. Серия 3: Педагогика и психология. 2012. № 2. С. 32-36.

2. Горлачев В. П. Формирование экологической культуры личности в образовательном процессе: региональный аспект: дис.. докт. пед. наук. Чита, 2005. 376 с.

3. Громыко Ю. В. К проблеме создания общенародной школы будущего: синтез предметного и проектного образования // Психологическая наука и образование. 2018. Т. 23. № 1. С. 115-124.

4. Кашлев С. С. Педагогическая диагностика в процессе экологического образования: сущность и методика проведения // Вестник Московского государственного гуманитарного университета им. М. А. Шолохова. 2012. № 2. С. 126-133.

5. Маркинов И. Ф. Формирование экологической культуры старшеклассников в контексте гуманитаризации предметов естественнонаучного цикла: дис. … канд. пед. наук. Саранск, 2007. 220 с.

6. Новикова Г. П. Теоретические основы развития инновационных процессов в образовательных организациях // Психология образования в поликультурном пространстве. 2017. № 2 (38). С. 100-106.

7. Новикова Г. П. Теоретические основы преемственности содержания непрерывного образования и формирования художественно-эстетической культуры личности // Педагогическое образование и наука. 2017. № 4. С. 101-105.

8. Пазова Р. И. Формирование экологической культуры младших школьников средствами абазинской народной педагогики: дис. … канд. пед. наук. Пятигорск, 2010. 184 с.

9. Победоносцев Г. А. Совершенствуем систему воспитания школьников: кн. для учителя. М., 1989. 174 с.

10. Раджабов И. М., Саутиева Ф. Б. Совершенствование концепции эстетического воспитания школьников средствами фольклора // Мир науки, культуры, образования. 2018. № 1 (68). С. 304-305.

11. Тишков В. А., Степанов В. В. Межэтнические отношения и этнокультурное образование в России // Вестник Российской академии наук. 2017. № 10. С. 879-890.

12. Хусаинов З. А. Экологическая культура школьников. Саарбрюкен, 2012. 401 с.

13. Яковенко Т. В. Формирование экологической культуры у учщихся классов естесвенно-научного профиля. Чебоксары, 2009. 16 с.

14. Ялалов Ф. Г. Многомерность содержания профессионального образования // Вестник Адыгейского государственного университета. Серия 3: Педагогика и психология. 2015. № 1 (157). С. 126-131.

15. Sihvola P. Multidisciplinary Education - Impact on Working Career, Case IDBM // Aalto University School of Business, Department of Management Studies. 2014. Р. 157-173.


Review

Views: 43


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2949-4990 (Print)
ISSN 2949-4974 (Online)