Preview

Moscow Pedagogical Journal

Advanced search

SOCIAL AND ENVIRONMENTAL RESPONSIBILITY - THE MOST IMPORTANT COMPONENT OF PROFESSIONALLY SIGNIFICANT QUALITIES OF A TECHNICAL SPECIALIST

https://doi.org/10.18384/2310-7219-2020-4-118-129

Abstract

Aim. To theoretically substantiate the essence and content of the technical specialist’s social and environmental responsibility and its significance in his professional activity. Methodology. The authors carried out a theoretical analysis of social and environmental responsibility significance at various stages of engineering, and the state of the problem of forming this quality in students’ training at a technical university. Results. Theoretical analysis has shown that the formation of social and environmental responsibility as the most important component of professionally significant quality that affects environmental safety becomes particularly important when preparing technical specialists for production activities. The interdisciplinary didactic modules of disciplines implemented in the educational process contribute to the productive formation of students’ social and environmental responsibility. Research Implications. The authors developed new definition of “socio-environmental responsibility of a technical specialist”, its significance is substantiated. The experience of using interdisciplinary didactic modules for developing students’ socio-environmental responsibility is updated

About the Authors

E. N. Chekanushkina
Samara State Technical University
Russian Federation


V. N. Mikhelkevich
Samara State Technical University
Russian Federation


References

1. Авдеева А. П. Социально-психологическая диагностика образовательной среды технического университета // Евразийское научное объединение. 2015. № 5. С. 155-158.

2. Бусыгин А. Г. Десмоэкология или теория образования для устойчивого развития. Кн. 1. Ульяновск, 2003. 216 с.

3. Гаврилушкин С. А. Ответственность как профессиональное качество личности // Вектор науки Тольяттинского государственного университета. 2011. № 1 (15). С. 155-157.

4. Гаранина О. Д. Инженерная деятельность в контексте социальной ответственности // Международный научно-исследовательский журнал. 2016. № 4 (46). Ч. 4. С. 98-100.

5. Гаранина О. Д. Социальный контроль развития техники // Научный Вестник Московского государственного технического университета гражданской авиации. 2013. № 191. С. 50-54.

6. Емец Е. В., Михайлова Н. Н. Дидактический комплекс формирования дидактической ответственности студентов технического вуза // Фундаментальные исследования. 2012. № 3. Ч. 2. С. 273-276.

7. Лопухова Т. В., Зацаринная Ю. Н., Маргулис С. М. Личностные аспекты в подготовке специалистов // Евразийское научное объединение. 2018. № 2 (36). С. 184-186.

8. Мацеевич А. В., Фокина З. Т. Глобальный экологический кризис как результат безрассудной инженерно-технической деятельности // Евразийское научное объединение. 2015. № 9. С. 15-16.

9. Московчук Л. С., Орлова Н. Х. Становление инженерной этики в России // Дискурс. 2017. № 5. С. 3-9.

10. Тимощук Н. А., Чеканушкина Е. Н., Рябинова Е. Н. Метапредметный подход к формированию экологической компетентности у студентов, обучающихся на гуманитарных направлениях бакалавриата // Актуальные проблемы гуманитарных и социально-экономических наук. Специальный выпуск, посвящённый Всероссийской научной конференции с международным участием «Обеспечение национальной безопасности в контексте Евразийской интеграции». Вольск, 2017. С. 147-150.

11. Худобин Л. В., Киселев Е. С. Смазочно-охлаждающие жидкости для операций шлифования // Смазочно-охлаждающие технологические средства при механической обработке заготовок из различных материалов: тезисы докладов международной научно-технической конференции, 28-30 сентября. Ульяновск, 1993. С. 11-12.

12. Чабак Е. ЦБК на берегу Байкала [Электронный ресурс] // Леспроминформ. 2013. № 1 (91). URL: https://lesprominform.ru/jarticles.html?id=3000. (дата обращения: 28.06.2020).

13. Междисциплинарный подход к формированию экологической компетентности у студентов гуманитарных направлений бакалавриата / Е. Н. Чеканушкина, В. Н. Михелькевич, Е. Н. Рябинова, Н. А. Тимощук // Актуальные проблемы современной педагогической науки: сборник трудов IV Международной научно-образовательной конференции, 26 ноября 2016 г. Казань, 2016. С. 20-26.

14. Чеканушкина Е. Н. Стратегия метапредметности в формировании экологической компетентности студентов / Е. Н. Чеканушкина, Е. Н. Рябинова // Вестник Самарского государственного технического университета. Серия: Психология-педагогика. 2018. № 1 (37). С. 163-172.

15. Punzi Vito L. A Social Responsibility Guide for Engineering Students and Professionals of all Faith Traditions: An Overview // Science and engineering ethics. 2018. Vol. 24. Iss. 4. P. 1253-1277.

16. Quadrado J. C. Higher education institutions as key players to ensure sustainable development goals / J. C. Quadrado, E. P. Ferreira, Y. Pokholkov, K. Zaitseva [Электронный ресурс] // Industry, Innovation, And Infrastructure for Sustainable Cities and Communities: Proceedings of the LACCEI international Multi-conference for Engineering, Education and Technology, Jamaica, July 24-26, 2019. URL: https://www.researchgate.net/publication/335733168_Higher_education_institutions_as_key_players_to_ensure_sustainable_development_goals (дата обращения: 28.06.2020).

17. Technological culture of future engineers in the context of modern socio-economic development of the society / E. Rubtsova, I. Bogolyubova, G. Starodubtseva, S. Lyubaya // IOP Conference Series: Earth and Environmental Science, 2019. № 315 (2). P. 022-002.

18. Rulifson G., Bielefeldt A. R. Evolution of Students’ Varied Conceptualizations About Socially Responsible Engineering: A Four Year Longitudinal Study // Science and engineering ethics. 2019. Vol. 25. Iss. 3. P. 939-974.

19. Velazquez L., Munguia N., Zavala A. Industrial Engineering’s Perspective of CSR // Professionals’ perspectives of corporate social responsibility. 2009. P. 177-189.


Review

Views: 84


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2949-4990 (Print)
ISSN 2949-4974 (Online)