Preview

Moscow Pedagogical Journal

Advanced search

SWOT ANALYSIS FOR IDENTIFYING THE PROBLEMATIC ISSUESIN LEARNING THE STRUCTURE OF ADDITIONAL EDUCATION PROGRAMS (BASED ON THE EXPERIENCE OF THE RESOURCE CENTER)

https://doi.org/10.18384/2310-7219-2020-4-70-78

Abstract

Aim. To analyze the possibilities of SWOT analysis for identifying the problematic issues in the structure of individual projects prepared by students of advanced training courses at the Resource Center. Methodology. The SWOT analysis of individual structural components of a continuing education program is used. Risks and opportunities of individual projects prepared by students are assessed. Results. The analysis of structural components of individual projects prepared by students showed a rather low level of analytical skills among more than a half of the preschool teachers who finished training. Acquisition of analytical skills within the framework of the requirements of the teacher`s professional standard will allow not only to demonstrate the educational result and its presentation, but also to determine the content and forms of work with preschoolers. Research implications. It consists in exploring the possibilities of the SWOT analysis for identifying the problematic issues in the structure of additional education programs at the design stage. Methodological solutions in forms of practical cases which help developing the students’ analytical skills are designed.

About the Authors

A. V. Kazannikova
SBEI progymnasium “Raduga” No. 624, Admiralteysky district, St. Petersburg
Russian Federation


E. N. Starovoitova
SBEI progymnasium “Raduga” No. 624, Admiralteysky district, St. Petersburg
Russian Federation


References

1. Иванов А. В., Королева С. В. Использование SWOT-анализа как метода оценки качества образовательных услуг в дошкольной образовательной организации // Педагогическое образование в России. 2014. № 11. С. 63-67.

2. Коблев Я. К., Доронин А. М., Романов Д. А. SWOT-анализ в структуре информационных технологий физического воспитания // Ученые записки университета им. П. Ф. Лесгафта. 2011. № 11 (81). С. 61-66.

3. Неруш Т. Г. К вопросу о профессиональной рефлексии психолога // Психология и экономика. 2006. № 5. С. 87-89.

4. Симаева И. Н., Хитрюк В. В. Инклюзивное образовательное пространство: SWOT-анализ // Вестник Балтийского федерального университета им. И. Канта. Серия: Филология, педагогика, психология. 2014. Вып. 5. С. 31-39.

5. Смирнова Г. Е. Развитие профессиональных компетенций студента факультета психологии в контексте психологического тренинга // Вестник Московского государственного университета им. М. А. Шолохова. Педагогика и психология. 2010. № 4. С. 30-34.

6. Софронова Н. В. Методики анализа педагогических систем // Фундаментальные исследования. 2013. № 11-3.

7. Шорина А. В. Развитие рефлексивной компетенции у будущих бакалавров психологии // Молодой учёный. 2014. № 4 (63). С. 1138-1141.


Review

Views: 111


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2949-4990 (Print)
ISSN 2949-4974 (Online)