Preview

Moscow Pedagogical Journal

Advanced search

PEDAGOGICAL POSSIBILITIES OF AN INTEGRATIVE-ACTIVITY APPROACH TO THE DEVELOPMENT OF A MULTIFUNCTIONAL CORE OF PROFESSIONAL COMPETENCE OF FUTURE NURSING SPECIALISTS

https://doi.org/10.18384/2310-7219-2020-4-52-60

Abstract

Aim. To give scientific understanding of conditions for the development of multifunctional core of future nurses’ professional competence using an integrative-activity approach. Methodology. Observations and generalizations have been made regarding the realization of the integrative-activity approach in educational organizations of medical profile in the Russian Federation and European countries that train nurses. Results. The analysis showed that the pedagogical possibilities of integrative-active approach in the development of multifunctional core of professional competence of future specialists in nursing have been revealed. Research implications. The importance of the offered training system, implementing the integrative-activity approach to the formation of professional mobility of nursing specialists, is determined by the demand for actualizing of such qualities as empathy, communicativeness, internal mobilization and adaptation to the new realities of nursing professional activity.

About the Authors

A. F. Amirov
FSBEI HE Bashkir State Medical University of the Ministry of Health of Russia
Russian Federation


A. S. Khazhin
FSBEI HE Bashkir State Medical University of the Ministry of Health of Russia
Russian Federation


I. R. Iskhakov
FSBEI HE Bashkir State Medical University of the Ministry of Health of Russia
Russian Federation


S. I. Khazhina
FSBEI HE Bashkir State Medical University of the Ministry of Health of Russia
Russian Federation


References

1. Амиров А. Ф. Опыт реализации интегративно-деятельностного подхода к обучению студентов медицинского колледжа // Педагогический журнал. 2016. № 4. С. 281-293.

2. Амирова Л. А. Развитие профессиональной мобильности педагога в пространстве его личностной самореализации: монография. Уфа, 2006. 460 с.

3. Андреева Н. В. Какой должна быть медсестра? // Сестринское дело. 2005. № 5. С. 18-20.

4. Байденко В. И., Оскарссон Б. Базовые навыки (ключевые компетенции) как интегрирующий фактор образовательного процесса // Профессиональное образование и формирование личности специалиста: научно-методический сборник. 2002. С. 14-32.

5. Белкин А. С. Компетентность. Профессионализм. Мастерство. Челябинск, 2004. 176 с.

6. Глухих С. И. Интегративно-деятельностный подход к подготовке медицинских сестер в непрерывном профессиональном образовании: монография. Екатеринбург, 2011. 120 с.

7. Егорова Ю. Н. Имидж студента: технология создания и продвижения: учеб.-метод. пособие. Оренбург, 2015. 38 с.

8. Левина В. А. Формирование профессиональной компетентности специалиста сестринского дела с квалификацией базового среднего профессионального образования: дис.. канд. пед. наук. Саратов, 2004. 207 с.

9. Кирьякова А. В. Ценностные аспекты развития профессиональной компетентности специалиста в системе дополнительного профессионального образования // Вестник Оренбургского государственного университета. 2016. № 3 (191). С. 14-19.

10. Кузнецов В. В. Методика профессионального обучения: учебник и практикум для прикладного бакалавриата. М., 2016. 136 с.

11. Михеева Т. Б. «Компетенция» и «компетентность»: к вопросу использования понятий в современном российском образовании. Ростов-на-Дону, 2011. 110 с.

12. Рассказова Ж. В. К вопросу о соотношении понятий «компетенция» и «компетентность» // Молодой учёный [сайт]. 2014. № 7.

13. Ткаченко Е. В. Непрерывное профессиональное образование России: проблемы и перспективы // Отечественная и зарубежная педагогика. 2015. № 3. С. 11-22.

14. Хажин А. С. Педагогические условия реализации интегративно-деятельностного подхода в подготовке специалистов сестринского дела // Преподаватель XXI век. 2018. № 2. С. 84-92.

15. Хуторской А. В. Ключевые компетенции как компонент личностно ориентированной парадигмы образования // Народное образование. 2003. № 2. С. 58-64.

16. Чапаев Н. К. Основные позиции интегративно-целостного подхода // Образование и наука. Известия Уральского научно-образовательного центра РАО. 1999. № 2. С. 134-142.


Review

Views: 93


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2949-4990 (Print)
ISSN 2949-4974 (Online)