Preview

Moscow Pedagogical Journal

Advanced search

ETUDE AS A MEANS OF ACTIVATING ARTISTIC INTEREST IN TEACHINGFINE ART

https://doi.org/10.18384/2310-7219-2020-4-38-43

Abstract

Aim. To study the increase in motivation and interest in working from life in students of art studios in the system of additional education. Methodology. The author analyzes a number of methods studied empirically with students as part of classroom activities in the work on pictorial etudes. Results. The increase in motivation and interest in working from life by writing short and long sketches using the solutions and methods proposed by the author is empirically verified. Research implications. Empirically tested methods and solutions can be recommended for fine arts studios in the additional education system.

About the Author

S. V. Lukianchenko
State Autonomous Educational Institution of Higher Education of the City of Moscow “Moscow City Pedagogical University”
Russian Federation


References

1. Буровкина Л. А. Теоретико-методологические условия художественного образования учащихся в учреждениях дополнительного образования: дис. … докт. пед. наук. М., 2010. 368 с.

2. Дубровин В. М., Буровкина Л. А., Сергеев И. М. Место композиции в современном художественном образовании // Искусство и образование. 2018. № 4 (114). С. 78-84.

3. Корешков В.В., Новикова Л.В. Учитель изобразительного искусства - организатор внеклассной работы в школе // Перспективы развития современной культурно-образовательной среды столичного мегаполиса: материалы научно-практической конференции института культуры и искусств Московского городского педагогического университета / под ред. С. М. Низамутдиновой. М., 2018. С. 232-238.

4. Зуев В. И. Место и роль краткосрочных этюдов-упражнений в обучении живописи студентов художественно-графического факультета // Акварель в учебе и творчестве: сборник материалов всероссийской научно-практической конференции с международным участием. Орёл, 2017. С. 89-94.

5. Ломов С. П. Живопись: учебник. 3-е изд., перераб. и доп. М., 2008. 232 с.

6. Лукьянченко С. В. Развивающие задачи натюрморта на занятиях ИЗО с дошкольниками // Наука на благо человечества - 2017: сборник научных статей магистрантов и бакалавров по итогам Международной конференции, г. Москва, 17-28 апреля 2017 г. М., 2017. С. 405-408.

7. Прищепа А. А., Буровкина Л. А., Майдибор О. Н. Детское творчество как основа формирования художественной самобытности России // Перспективы науки и образования. 2019. № 2 (38). С. 342-360.

8. Ростовцев Н. Н. Методика преподавания изобразительного искусства в школе: учебник для студентов худож.-граф. фак. пед. ин-тов. 3-е изд., доп. и перераб. М., 2000. 256 с.

9. Рощин С. П. Живопись. Основы теории и практики: учеб. пособие. М., 2008. 240 с.

10. Чистов П. Д. Системные основы преподавания изобразительного искусства // Вестник Московского государственного областного университета. Серия: Педагогика. 2016. № 3. С. 92-99.


Review

Views: 85


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2949-4990 (Print)
ISSN 2949-4974 (Online)