Preview

Moscow Pedagogical Journal

Advanced search

SYSTEM FOR EVALUATING EDUCATIONAL RESULTS IN THE IMPLEMENTATION OF INTER-SUBJECT LEARNING AT SCHOOLS

https://doi.org/10.18384/2310-7219-2020-4-6-16

Abstract

Aim. To substantiate the author’s idea of evaluating meta-subject educational results in the organization of inter-subject training of schoolchildren. Methodology. The article presents the research results obtained on the basis of 43 educational institutions of Moscow region. Methods of analysis of theoretical and methodological approaches and practices to the organization of evaluation of educational results (materials of the international PISA study, the teaching of S. L. Rubinstein), methods of included observation, experiment, and focus groups are applied. Results. In the course of the work, the essence of assessment was revealed, educational meta-subject results were specified in the organization of inter-subject training, and the evaluation practices at school were analyzed in accordance with the requirements of the Federal State Educational Standard. Research implications. The results of the research contribute to the theory of evaluation of meta-subject educational results in the organization of inter-subject training.

Keywords


About the Authors

T. V. Malinnikova
Russian Academy of national economy and public administration under the President of the Russian Federation
Russian Federation


P. D. Rabinovich
Russian Academy of national economy and public administration under the President of the Russian Federation
Russian Federation


E. S. Matviyuk
Russian Academy of national economy and public administration under the President of the Russian Federation
Russian Federation


I. Yu. Kulikova
Russian Academy of national economy and public administration under the President of the Russian Federation
Russian Federation


O. A. Nekrasova
Russian Academy of national economy and public administration under the President of the Russian Federation
Russian Federation


References

1. Амонашвили Ш. А. Воспитательная и образовательная функция оценки учения школьников: Экспериментально-педагогическое исследование. М., 1984. 296 с.

2. Болотов В. А. О построении общероссийской системы качества образования // Вопросы образования. 2005. № 1. С. 5-11.

3. Болотов В. А., Ковалева Г. С. Опыт России в области оценки образовательных достижений школьников. // Инновационные проекты и программы в образовании. 2011. № 4. С. 3-8.

4. Вдовина С. А., Вдовина Е. А. Качество образования как педагогическая проблема // Молодой ученый. 2015. № 23 (103). URL: https://moluch.ru/archive/103/23812 (дата обращения: 26.11.2020).

5. Демина Е. В., Михайлова Е. Н. Качество образовательных услуг как показатель результативности образовательной деятельности современной школы // Вестник Томского государственного педагогического университета. 2016. № 8 (183). С. 48-51.

6. Десненко С. И. Оценочные средства сформированности профессиональных компетенций будущего учителя физики при изучении методических дисциплин // Учёные записки Забайкальского государственного университета. Серия: Профессиональное образование, теория и методика обучения. 2017. Т. 11. № 6. С. 21-28.

7. Есенбаева Г. А., Какенов К. С. Качество образования: концепция вуза // Международный журнал прикладных и фундаментальных исследований [сайт]. 2015. № 12-8. URL: https://applied-research.ru/ru/article/view?id=8181 (дата обращения: 26.11.2020).

8. Игнатьева Е. Ю. Оценивание образовательных результатов школьников как обучающая стратегия // Непрерывное образование: XXI век. 2018. Вып. 3 (23). С. 3-14.

9. Моисеев А. М. Качество управления школой: что это такое? Каким оно должно быть? Как его обеспечить? / отв. ред. М. А. Ушакова. М., 2006. 143 с.

10. Пинская М. А. Формирующее оценивание: оценивание в классе: учеб. пособие. М., 2010. 264 с.

11. Рубинштейн С. Л. Основы общей психологии. СПб., 2000. 712 с.


Review

Views: 77


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2949-4990 (Print)
ISSN 2949-4974 (Online)