Preview

Moscow Pedagogical Journal

Advanced search

INTERDISCIPLINARITY AS THE MOST IMPORTANT FACTOR OF ENGINEERING EDUCATION MODERNIZATION

https://doi.org/10.18384/2310-7219-2020-3-124-130

Abstract

Aim. To study modern approaches to the factor of interdisciplinarity in the training of future engineers. Methodology. The analysis of foreign experience of training engineers, which was comparable to the domestic one, including the authors’ own long-term practical experience, was carried out. Results. It is concluded that a graduate of a technical University, which is part of the neo-industrial production, should have universal and largely interdisciplinary competencies. The factor of interdisciplinarity is intended to be a determining factor in designing the content of educational programs, and become an important element of the teaching methodology of fundamental disciplines. Research implications. The results of the research can be used in the development of new training courses and specific methods of teaching fundamental disciplines in technical universities.

About the Authors

L. I. Klenina
National Research University «Moscow Power Engineering Institute»
Russian Federation


M. A. Burkovskaya
National Research University «Moscow Power Engineering Institute»
Russian Federation


References

1. Алексанков А. М. Четвертая промышленная революция и модернизация образования: международный опыт [Электронный ресурс] // Культура и безопасность. Интернет-журнал о культуре как факторе национальной безопасности. 2017. № 1 (13). URL: http://sec.chgik.ru/chetvertaya-promyishlennaya-revolyutsiya-i-modernizatsiya-obrazovaniya-mezhunarodnyiy-opyit-2 (дата обращения: 06.03.2020).

2. Бурковская М. А., Кленина Л. И. Программа развития современного общества «Индустрия 4.0» и актуальные требования к компетенциям выпускников технических вузов // Вестник Московского государственного областного университета. Серия: Педагогика. 2018. № 2. С. 8-15.

3. Введение в социологию техники. Системы, проектирование, модели образования: учеб. пособие / А. Л. Андреев, И. И. Ашмарин, П. А. Бутырин, В. Г. Горохов. М., 2017. 320 с.

4. Ковальчук М. В. Конвергенция наук и технологий - прорыв в будущее [Электронный ресурс] // Российские нанотехнологии. 2011. Т. 6. № 1-2. URL: http://www/portal.ru/read/iInfrastructure/Russia/nns/kial/convergence_kovalchuk#1 (дата обращения: 02.10.2019).

5. Подготовка элитных специалистов в области техники и технологий / П. С. Чубик, А. И. Чучалин, М. А. Соловьев, О. М. Замятина // Вопросы образования. 2013. № 2. С. 189-208.

6. Смирнова М. И., Родин А., Михайлов А. Н. Гуманитарная составляющая модернизации инженерного образования в условиях четвертой промышленной революции // Вестник Московского энергетического института. 2019. № 6. С. 138-145.

7. Стратегия и проблемы устойчивого развития России в XXI веке / под ред. А. Г. Гранберга, В. И. Данилова-Данильяна, М. М. Циканова, Е. С. Шопхоева. М., 2002. 414 с.

8. Фирсанов М., Гамбарян О. Россия в цифрах 2012-2013. М., 2014. 152 с.

9. Харари Ю. Н. 21 урок для XXI века. М., 2019. 416 с.

10. Шваб К. Четвёртая промышленная революция. М., 2016. 208 с.

11. Heckman J. J., Kauts T. Hard evidence on soft skills // Labour Economics. 2012. Vol. 19. Iss 4. P. 451-464.


Review

Views: 84


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2949-4990 (Print)
ISSN 2949-4974 (Online)