Preview

Moscow Pedagogical Journal

Advanced search

DEVELOPMENT OF YOUNGER SCHOOLCHILDREN’S EDUCATIONAL INDEPENDENCE BY MEANS OF PROJECT-RESEARCH MATHEMATICAL TASKS (ON THE EXAMPLE OF THE TOPIC «QUANTITIES AND THEIR MEASUREMENT»)

https://doi.org/10.18384/2310-7219-2020-3-113-123

Abstract

Aim. To reveal the methodological features of the development of younger pupils’ educational independence in the process of studying the initial course of mathematics. Methodology. A theoretical analysis of pedagogical and scientific-methodical literature on the development of primary schoolchildren’s “ability to learn” at the lessons of mathematics is carried out, the organization of project-research activities of students is given. Results. The article analyzes the concept of “project activity” and “research activity”; a comparative analysis of the concepts of “educational autonomy” and “project development activities” is performed; essential characteristics of project and research tasks are defined; an example of such task is provided; guidelines for teachers on the organization of pupils’ activity when working with them are given. Research implications: The concept of educational independence in relation to primary school has been clarified, and the theoretical provisions of teaching younger students to design and research activities have been expanded. The inclusion of these tasks into the practice of primary mathematical education creates conditions for the development of teaching motivation, stimulation of mechanisms for students’ orientation, ensuring independent goal-setting of the upcoming activities, and the formation of students’ general and special skills. All this is the basis of educational independence.

About the Author

N. I. Chirkova
Kaluga State University named after K. E. Tsiolkovsky
Russian Federation


References

1. Землянская Е. Н. Учебные проекты младших школьников // Начальная школа. 2005. № 9. С. 55-59.

2. Иванова Н. В. Анализ основных проблем организации проектной деятельности младших школьников // Начальная школа. 2011. № 7. С. 101-105.

3. Полат Е. С. Метод проектов: история и теория вопроса // Школьные технологии. 2006. № 6. С. 43-47.

4. Попова Д. В., Сергеева Б. В. Особенности формирования учебной самостоятельности младших школьников // Научное обозрение. Педагогические науки. 2017. № 6-11. С. 114-122.

5. Рыдзе О. А. Учебная самостоятельность младшего школьника: пути развития // Начальная школа. 2017. № 5. С. 45-51.

6. Санникова Н. Г. Формирование учебной самостоятельности младших школьников в процессе речевой деятельности: автореф. дис. … канд. пед. наук. Йошкар-Ола, 2016. 24 с.

7. Хуснетдинова М. К. Развитие самостоятельности младшего школьника на основе метода проектов: автореф. дис. … канд. пед. паук. М., 2009. 23 с.

8. Цукерман Г. А., Венгер А. Л. Развитие учебной самостоятельности средствами школьного образования // Психологическая наука и образование. 2010. № 4. С. 77-90.

9. Чиркова Н. И. Роль логических высказываний в освоении знаний школьниками // Вестник Московского государственного областного университета. Серия: Философские науки. 2006. № 4. С. 126-132.

10. Чиркова Н. И., Зиновьева В. Н. Интегрированный подход к формированию метапредметных результатов у младших школьников // Вестник Калужского университета. 2018. № 1. С. 118-121.

11. Чиркова Н. И., Павлова О. А. Развитие самостоятельности младших школьников в работе над текстовой задачей // Начальная школа. 2016. № 4. С. 65-69.


Review

Views: 158


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2949-4990 (Print)
ISSN 2949-4974 (Online)