Preview

Moscow Pedagogical Journal

Advanced search

CONSIDERING THE SPECIFICS OF SPEECH MECHANISMS FUNCTIONING IN TEACHING FOREIGN LANGUAGE SPEAKING SKILL TO UNIVERSITY STUDENTS

https://doi.org/10.18384/2310-7219-2020-3-75-85

Abstract

Aim. To analyze the peculiarities of the process of speaking in a foreign language and to define the ways of taking into consideration the specifics of speech mechanisms functioning in teaching a foreign language speaking skill to university students. Methodology. The analysis of the scientific literature devoted to the question of speech mechanism functioning in a foreign language is presented. Results. Based on the study, the author concludes that while speaking both a native language and a foreign language the same speech mechanisms are used, among them: motivation, inner speech, establishment of semantic connections, preemptive synthesis, memory, phonic speech presentation, feedback. On the stage of university education it is necessary to create special environment aimed at activating speech mechanisms for using new language sources. Research implications. The ways of taking into consideration the specifics of speech mechanisms functioning in teaching a foreign language speaking skill to university students are provided in the article.

About the Author

P. Yu. Petrusevich
Izhevsk State Medical Academy
Russian Federation


References

1. Абелева И. Ю. Речь о речи. Коммуникативная система человека. М., 2004. 304 с.

2. Гончарова Н. Л. Способы формирования качественных иноязычных слухопроизносительных навыков // Вестник Северо-кавказского федерального университета. 2015. №3. С. 170-175.

3. Жинкин Н. И. Механизмы речи. М., 1958. 370 с.

4. Зимняя И. А. Лингвопсихология речевой деятельности. М.: Воронеж, 2001. 432 с.

5. Леушкина М. В. Речевое общение как основа формирования профессиональной культуры будущего специалиста: в сфере профессиональной коммуникации: дис.. канд. пед. наук. Ульяновск. 2005. 295 с.

6. Пенфильд В., Робертс Л. Речь и мозговые механизмы. Л., 1964. 264 с.

7. Петрусевич П. Ю. Методика формирования лексической компетенции школьников при освоении ими нескольких иностранных языков: дис.. канд. пед. наук. Нижний Новгород, 2019. 195 с.

8. Развитие внутренней речи в процессе обучения навыкам иноязычного говорения / С. В. Гречишкина, М. А. Журавлева, Д. Ю. Малышев, Д. А. Хворостухина // Наука, образование, общество: тенденции и перспективы развития: сборник материалов XV Международной научно-практической конференции. Чебоксары, 2019. С. 29-33.

9. Савинова Ю. А. Психофизиологическая обусловленность чтения и говорения // ИНФОРМИО. 2019. № 3. С. 30-31.

10. Шилова С. А. К вопросу о применении личностно-ориентированного контроля при обучении иностранному языку студентов неязыковых направлений // Азимут научных исследований: педагогика и психология. 2018. № 2. С. 319-322.

11. Hammer J. How to teach English. Longman Press. 2001, 208 p.


Review

Views: 109


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2949-4990 (Print)
ISSN 2949-4974 (Online)