Preview

Moscow Pedagogical Journal

Advanced search

USE OF CONTEXTUAL DATA IN THE ANALYSIS OF A WORK OF ARTIN PRIMARY SCHOOL

https://doi.org/10.18384/2310-7219-2020-3-59-67

Abstract

Aim. To explore the use of contextual data in the analysis of the text «At a nameless hill» at the literature lessons in a primary school. Methodology. The author analyzed the possible usage of historical, sociocultural, biographical and other contextual information about a literary work which helps to introduce the content of the lyrics to the pupils of primary school with more details. Results. The author concludes that it is more expedient to use research methods directed at studying the context of a literary work. This supposes the student to appeal to the historical, biographical, literary and other facts. Research implications lie in the usage of the materials of this article in determining the methods of studying similar literary works at different stages of literary reading lessons.

About the Author

D. M. Meltsaev
Moscow Region State University
Russian Federation


References

1. Голубков С. А. Педагогический потенциал источниковедческой деятельности филолога // Вестник Самарского государственного университета. 2015. № 7. С. 161-165.

2. Колова С. Д. Изучение лирики в школе: культурологический аспект // Известия Самарского научного центра Российской академии наук. Социальные, гуманитарные, медико-биологические науки. 2016. Т. 8. № 2. С. 24-27.

3. Пичеоол Т. С. Исторические знания как обязательная часть начального филологического образования // Начальная школа. 2017. № 1. С. 66-68.

4. Светловская Н. Н. О чём нельзя не знать учителю начальных классов, обучая младших школьников чтению // Известия института педагогики и психологии образования. 2017. № 3. С. 60-64.

5. Суминова Т. Н. Интертекст и гипертекст текста произведения художественной культуры: сущность и проблемы взаимодействия // Вестник Московского государственного университета культуры и искусств. 2015. № 3. С. 45-52.

6. Суминова Т. Н. Текст и контекст художественного произведения: философско-культурологический анализ // Вестник Московского государственного университета культуры и искусств. 2014. № 5 (61). С. 39-43.

7. Фирсова Т. Г. Выявление фольклорного контекста при анализе художественных произведений в начальной школе // Начальная школа. 2010. № 3. С. 13-16.

8. Шумкина О. Н. Работа с текстом на уроках искусства в начальной школе // Обучение и развитие детей младшего школьного возраста: сборник статей / отв. ред. М. Б. Зацепина; под общ. ред. О. Г. Мурзаковой, Е. К. Брыкиной. М., 2018. С. 58-62.


Review

Views: 163


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2949-4990 (Print)
ISSN 2949-4974 (Online)