Preview

Moscow Pedagogical Journal

Advanced search

ПРОБЛЕМЫ ОСВОЕНИЯ ПРЕДМЕТНЫХ ЗНАНИЙ И УМЕНИЙ ПО ЛИТЕРАТУРЕ ПРИ ПОДГОТОВКЕ К ГОСУДАРСТВЕННОЙ ИТОГОВОЙ АТТЕСТАЦИИ

Abstract

Статья посвящена актуальной теме освоения предметных знаний и умений по литературе в средней школе. Анализ результатов государственной итоговой аттестации по литературе наглядно демонстрирует уровень освоения обучающимися предметных компетенций.

Цель статьи – рассмотрение проблемных областей в изучении литературы, которые определяются дефицитами выпускников при выполнении единого государственного экзамена.

Методом исследования стал анализ типичных ошибок, которые допускают обучающиеся при выполнении государственной итоговой аттестации. Системно и последовательно рассматриваются все задания ЕГЭ с точки зрения сложности их выполнении. Особое внимание уделяется анализу заданий на сопоставление художественных произведений, а также сложностям в освоении теоретико-литературных понятий.

Особый акцент в статье сделан на анализе развернутых ответов участников экзамена. В качестве убедительного примера приводятся отрывки из работ выпускников, которые наглядно демонстрируют типичные ошибки обучающихся.

Статья носит прикладной характер, ее научная новизна и практическая значимость заключается в разработке методических рекомендаций, призванных помочь в преодолении дефицитов в освоении литературы, что делает статью интересной для учителя-словесника. 

About the Author

Александра Кудряшова
Московский центр качества образования
Russian Federation


References

1. Zinin S. A., Barabanova M. A., Novikova L. V., Belyaeva N. V. Methodological recommendations for teachers prepared on the basis of the analysis of typical mistakes of participants of the Unified State Exam 2021 in literature. // Pedagogical measurements. FSBI "FIPI", 2021. No. 3.pp. 73-110.

2. Zinin S.A., Zinina E.A., Novikova L.V. USE as a form of checking educational training in literature: opportunities and limitations. //Pedagogical measurements. FBGNU "FIPI". No. 2019. No. 1. pp. 50-54.

3. Kolosova S. N. How to prepare for the Unified State Exam in literature without a tutor: 5 tips from the chairman of the subject commission.// URL: https://mcko.ru/articles/2504 (date of application: 08.06.2022).

4. Kolosova S. N. How to cope with difficult tasks of the Unified State Exam in literature. // URL: https://mel.fm/ekzameny/9472801-ege_literature_guide (date of application: 08.06.2022).

5. Kolosova S.N. USE in literature for 100 points: typical mistakes, online training and parental support.// URL: https://mel.fm/ekzameny/8326904-ege_literature_ready (accessed: 08.06.2022).

6. Nedogach N.V. Practicum on slow reading in a modern school.// Philological class. No. 4(42), 2015. pp. 42-45.

7. Nikonova N.I., Zalutskaya S.Yu. Composition in the framework of the Unified State Exam in literature: typical mistakes of schoolchildren of Yakutia.// World of Science, culture, education. 2021. No. 6 (91). pp. 39-41.

8. Poleva E.A., Levchenko M.L., Results of the I All-Russian scientific and practical Conference "Children's and adolescent literature: approaches to analysis, reading practices, regional context of study.// Philological class. Vol.26. No. 4, 2021. pp. 316-321.

9. Sokirka M.O. Conceptual approach in preparing students to write essays on the Unified State Exam in literature.// Student. 2021. No. 9-1 (137). pp. 40-44.

10. Sokolov K.S. On the actualization of the concept of a lyrical hero in preparation for the Unified State Exam in literature.// Bulletin of the Vladimir State University named after Alexander Grigoryevich and Nikolai Grigoryevich Stoletov. Series: Pedagogical and psychological sciences. 2019. No. 38 (57). pp. 86-94.

11. Fedoseev A.Yu. Lyrics of S.A. Yesenina in the materials of the Unified State Exam in literature: the experience of scientific and practical expertise. // Modern Yesenin studies. 2008. No. 8. pp.215-222.

12. Shagina Yu.V., Kitov A.Yu. Development of elective courses in Russian language and literature as an element of preparation for the Unified State Exam. //Siberian teacher. 2019. No. 4 (125). pp. 106-109.


Supplementary files

1. Заявление
Subject ГИА; литература; типичные ошибки
Type Анализ данных
View (2MB)    
Indexing metadata ▾

Review

Views: 18


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2949-4990 (Print)
ISSN 2949-4974 (Online)