Preview

Moscow Pedagogical Journal

Advanced search

THE EDUCATIONAL POTENTIAL OF THE RIDDLE IN TEACHING RUSSIANAS A NON-NATIVE LANGUAGE

https://doi.org/10.18384/2310-7219-2020-3-50-58

Abstract

Aim. To describe the educational opportunities of the genre of riddle in terms of teaching Russian as a non-native language. Methodology. The article analyzes the riddle as an instrument of developing the cognitive activity of pupils in mastering a non-native language; the methods of including riddles into the process of teaching Russian to Turkmen-speaking pupils are modeled. Results. The features of solving as a process of cognition are identified; methodological solutions that allow the use of riddles for the development of the cognitive sphere and communicative competence of children-non-native learners are proposed. Research implications: The author managed to justify the feasibility of including riddles in the process of teaching Russian as a non-native language. The results of the study can be applied in the modern multicultural school.

About the Authors

E. A. Zhelezniakova
Herzen State Pedagogical University of Russia
Russian Federation


M. L. Lapteva
Astrakhan State University
Russian Federation


References

1. Актуальные проблемы обучения русскому языку как иностранному и русскому языку как неродному: сборник статей / отв. ред. Л. С. Крючкова. М., 2017. 230 с.

2. Барабанова Н. В. О логической структуре некоторых русских загадок. К вопросу об основной функции народных загадок и их научной классификации // Паремиологические исследования: сборник статей. М., 1984. С. 96-104.

3. Воителева Т. М., Марченко О. Н. Лингводидактические основы обучения русскому языку как неродному: монография. М., 2017. 195 с.

4. Железнякова Е. А. Обучение детей русскому языку как неродному: теоретические основы этнокогнитивного подхода: монография. СПб., 2020. 100 с.

5. Журинский А. Н. Семантическая структура загадки: Неметафорические преобразования смысла. М., 1989. 128 с.

6. Левин Ю. И. Семантическая структура загадки // Паремиологический сборник. Пословица. Загадка (Структура, смысл, текст). М., 1978. С. 283-314.

7. Лысакова И. П. Русский язык как иностранный и русский язык как неродной: учебники по методике обучения для преподавателей // Современные тенденции в изучении и преподавании русского языка и литературы. СПб., 2017. С. 351-356.

8. Митрофанова В. В. Русские народные загадки. Л., 1978. 180 с.

9. Николаева T. M. Загадка и пословица: социальные функции и грамматика // Исследования в области балто-славянской народной культуры. Загадка как текст. М., 1994. С. 143-168.

10. Обучение русскому языку как неродному / иностранному в специальных целях: теория и практика: коллективная монография / под общ. ред. Т. М. Балыхиной. М., 2018. 607 с.

11. Пермяков Г. Л. Паремиологический эксперимент. Материалы для паремиологического минимума. Полторы тысячи русских пословиц, поговорок, загадок, примет и других народных изречений, наиболее распространенных в живой разговорной речи. М., 1971. 47 с.

12. Рыбникова М. А. Загадка как элементарная поэтическая форма // Рыбникова М. А. Избранные труды: К 100-летию со дня рождения / сост. И. Е. Каплан. М., 1985. С. 180-185.

13. Харченко В. К. Метафорический строй русской загадки // Русский язык в школе. 1987. № 4. С. 25-34.

14. Цивьян Т. В. Отгадка в загадке: разгадка отгадки // Исследования в области балто-славянской народной культуры. Загадка как текст. Т. 1. М., 1994. С. 178-194.

15. Чернышев В. В. Из истории изучения русской загадки // Язык русского фольклора: межвузовский сборник. Петрозаводск, 1985. С. 23-29.

16. Чичеров В. И. Русское народное творчество. М., 1959. 522 с.

17. Юсупова З. Ф., Фазлиахметов И. С. К вопросу о специфике преподавания русского языка в полиэтнической среде // Региональная картина мира в языковой концептуализации: динамика культурных смыслов. Казань, 2016. С. 269-274.

18. Koudrjavtseva E. L., Salimova D. A., Snigireva L. A. Russian as native, non-native, one of natives and foreign languages: questions of terminology and measurement of levels of proficiency // Asian Social Science. 2015. Vol. 11. № 14. P. 124-132. DOI: 10.5539/ass.v11n14p124


Review

Views: 152


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2949-4990 (Print)
ISSN 2949-4974 (Online)