Preview

Moscow Pedagogical Journal

Advanced search

USE OF STEM-TECHNOLOGY FOR THE CREATIVE ABILITIES DEVELOPMENT OF 7-9 GRADES PUPILS BASED ON THE PSYCHOLOGICAL AND PEDAGOGICAL PROGRAM

https://doi.org/10.18384/2310-7219-2020-3-29-39

Abstract

Aim. To confirm the effectiveness of STEM-technology in developing creative abilities of 7-9 grades pupils on the basis of the authors’ psychological and pedagogical program. Methodology. The authors have analysed modern approaches to the formation and development of pupils’ creative activity. A special program of creative abilities development of 7-9 grades pupils is developed and introduced into the educational process. The study was based on the comparison of two groups of students - the experimental and the control group, shaped by the criterion of psychological-pedagogical program engagement. Results. A positive dynamic of the general level of development of creative abilities and individual characteristics of creative thinking of pupils based on STEM-technology at the experimental group is shown. Research implications. Based on the analysis, the authors come to the conclusion that the key condition for the development and stimulation of creative abilities is a comprehensive, systematic implementation of an individual program of creative development.

About the Authors

A. A. Oschepkov
Dimitrovgrad Engineering-Technological Institute - branch of National research nuclear university «Moscow engineering-physical Institute»
Russian Federation


A. O. Repin
Dimitrovgrad Engineering-Technological Institute - branch of National research nuclear university «Moscow engineering-physical Institute»
Russian Federation


References

1. Авдеева Т. И. STEM-образование: история и современность // Наука и инновации - современные концепции: сборник научных статей по итогам работы Международного научного форума. Уфа, 2019. С. 41-46.

2. Бабаева Ю. Д., Богоявленская Д. Б., Дружинин В. Н. Психология одаренности и творчества: монография. М., 2017. 288 с.

3. Бабина Е. И., Трапезникова И. В. «Наука - технология - творчество»: развитие интеллектуально-творческого потенциала обучающихся через организацию проектно-исследовательской деятельности // Вестник Белгородского института развития образования. 2020. Т. 7. № 1 (15). С. 68-75.

4. Гилфорд Дж. П. Три стороны интеллекта // Психология мышления / под ред. А. М. Матюшкина. М., 1965. С. 433-457.

5. Запалацкая В. С. Развитие детской одаренности в контексте теории взросления личности // Вестник Московского государственного областного университета. Серия: Педагогика. 2018. № 3. С. 48-54.

6. Иванова А. В., Бугаева А. П., Скрябина А. Г. Концептуальные основы формирования самостоятельной познавательной деятельности // Мир науки, культуры, образования. 2016. № 3 (58). С. 52-54.

7. Ильин Е. П. Психология творчества, креативности, одаренности. СПб., 2013. 434 с.

8. Казакова Т. Г. Теория и методика развития детского изобразительного творчества. М., 2007. 255 с.

9. Комарова Т. С. Зарубежные педагоги о детском изобразительном творчестве // Дошкольное воспитание. 1991. № 12. С. 56-58.

10. Леонтьев А. А. Педагогика здравого смысла. Избранные работы по философии образования и педагогической психологии / сост., предисл., комм. Д. А. Леонтьева. М., 2016. 528 с.

11. Лук А. Н. Мышление и творчество. М., 1976. 144 c.

12. Чуприкова Н. И. Умственное развитие: принцип дифференциации. СПб., 2007. 448 с.

13. Шадриков В. Д. Психология деятельности человека. М., 2014. 464 с.

14. Gruber H. The self-construction of the extraordinary // Conceptions of giftedness. Sternbrg K. at al. (eds). Cambridge: Cambridge University Press, 1986. P. 247-263.

15. Taylor C. W. Cultivating multiple creative talents in students // Journal for the Education of the Gifted. 1985. Vol. 8. Pp. 187-198.

16. Torrance E. P. Scientific views of creativity and factors affecting its growth // Daedalus: Creativity and Learning. 2013. Vol. 94. No. 3. P. 663-681.


Review

Views: 75


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2949-4990 (Print)
ISSN 2949-4974 (Online)