Preview

Moscow Pedagogical Journal

Advanced search

ENVIRONMENTAL EDUCATION OF PRESCHOOL CHILDREN IN THE CONTEXT OF INTERACTION BETWEEN EDUCATIONAL INSTITUTIONS AND CULTURE: THEORY AND PRACTICE

https://doi.org/10.18384/2310-7219-2020-3-15-28

Abstract

Aim. To determine the role and place of environmental education in the socio-vital process of preschool children’s personality development based on the results of the study reflecting the effective organization of environmental education in pre-school education. Methodology. The authors performed a theoretical analysis of empirical material (the phenomenon of preschool environmental education), the results of a survey of preschool children’s parents on environmental education (before and after the implementation of the project «Bibliographic laboratory of innovative environmental work»). Pedagogical research methods - analysis, synthesis, questionnaires, pedagogical monitoring. Results. The statement about the effectiveness of interagency interaction of educational institutions (preschool departments of educational complexes) and culture (public libraries for children) in terms of environmental education is empirically verified. It is proved that environmental education is the foundation for the development of the personality of a preschool child. Research implications. The authors summarized a significant array of pedagogical material on the issues of preschool environmental education, as well as the survey data of before and after the experiment; the proposals on the use of new forms of organizing effective environmental work in the conditions of interaction between educational institutions and culture are formulated.

About the Authors

M. B. Zatsepina
Moscow Region State University
Russian Federation


V. S. Golovachev
Moscow Region State University
Russian Federation


A. L. Tretyakov
Moscow Region State University
Russian Federation


References

1. Артамонова Е. И. Забота международного педагогического сообщества о качестве человеческого потенциала: стратегический подход в свете реальностей ХХІ в. // Педагогическое образование и наука. 2013. № 2. С. 20-24.

2. Богуславская Т. Н. Частно-государственное партнёрство в повышении доступности качественного дошкольного образования // Управление образованием: теория и практика. 2014. № 4. С. 1-19.

3. Веракса Н. Е., Веракса А. Н. Проектная деятельность дошкольников: пособие для педагогов дошкольных учреждений. М., 2010. 112 с.

4. Дворкина М. Я. Библиотечное обслуживание: новая реальность. М., 2000. 44 с.

5. Жукова Г. Е. Инновационный подход к организации праздников и досугов для детей дошкольного возраста // Инновации в образовании. Современная психология в обучении: материалы III научно-практической конференции. М., 2014. С. 57-62.

6. Жукова Г. Е., Головачев В. С. Возможности культурно-досуговой деятельности в развитии творческих способностей дошкольников в условиях взаимодействия учреждений образования и культуры // Вестник Чувашского государственного педагогического университета им. И. Я. Яковлева. 2019. № 1. С. 105-113.

7. Зацепина М. Б. Формирование культуры досуговой деятельности детей дошкольного возраста // Вестник Нижневартовского государственного гуманитарного университета. 2009. № 3. С. 17-21.

8. Комарова Т. С. Интеграция в эстетическом воспитании детей // Детский сад от А до Я. 2004. № 6. С. 14-24.

9. Комарова Т. С., Зацепина М. Б. Художественная культура: интегрированные занятия с детьми 5-7 лет: книга для воспитателей дошкольных учреждений, педагогов дополнительного образования и учителей начальных классов. М., 2003. 96 с.

10. Комарова Т. С., Москвина А. С., Третьяков А. Л. Роль информационно-коммуникационных технологий в познавательном развитии детей дошкольного возраста // Проблемы современного образования. 2019. № 1. С. 143-149.

11. Крамаренко Н. С. Доверие в процессе самореализации личности (постановка проблемы) // Вестник Университета Российской академии образования. 2010. № 5. С. 111-114.

12. Мельников Т. Н., Потанина Л. Т. Поступок как высший уровень развития ценностно-смысловой сферы личности // Вестник Московского государственного областного университета. Серия: Педагогика. 2017. № 1. С. 21-28.

13. Москвина А. С., Третьяков А. Л. Инновационный механизм организации правового просвещения обучающихся в современной педагогической теории и образовательной практике // Известия Балтийской государственной академии рыбопромыслового флота: психолого-педагогические науки. 2018. № 1. С. 86-94.

14. Новикова Г. П. Актуальные проблемы реализации ФГОС ДО на современном этапе // Наука и школа. 2015. № 6. С. 40-48.

15. Потанина Л. Т., Мельников Т. Н., Кузнецова Г. Д. Развитие ценностно-смысловой сферы личности средствами социально-ролевых форм групповой деятельности // Вестник Православного Свято-Тихоновского гуманитарного университета. Серия 4: Педагогика. Психология. 2016. № 4. С. 24-31.

16. Харькова И. В. Структура управления территориальной сетью общедоступных библиотек сверхкрупного города: современное состояние и перспективы совершенствования: дисс.. канд. пед. наук. М., 2001. 178 с.

17. Ходокова Л. А., Вологдина И. В. Игровые технологии как средство воспитания и развития дошкольника // Вестник образовательного консорциума Среднерусский университет. Серия: Гуманитарные науки. 2013. № 2. С. 31-33.

18. Pedagogical auditing in information teaching system for university students / S. A. Bronnikov, V. S. Golovachev, N. I. Roslyakova, E. M. Sukhodolova, A. A. Soloviev // Astra Salvensis. 2018. Т. 6. № S2. Pp. 456-471.

19. The Organization of Ecological Education of Per-school Children by Means of Media Literacy Education: Theory, National Policy, Scientometrics and Vectors of Development / A. A. Demidov, T. N. Melnikov, A. S. Moskvina, A. L. Tretyakov // Media Education (Mediaobrazovanie). 2019. Т. 59. № 4. Pp. 470-481.

20. Study of self-actualization needs of Russian students as a factor of competitiveness in the labor market / E. G. Grudistova, D. A. Pastukhova, A. M. Slinkov, O. K. Slinkova, T. N. Melnikov // Espacios. 2019. Т. 40. № 26. P. 18.


Review

Views: 119


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2949-4990 (Print)
ISSN 2949-4974 (Online)