Preview

Moscow Pedagogical Journal

Advanced search

DISTANCE LEARNING-2020 AND THE PROBLEMS OF CYBER-SOCIALIZATION OF THE EDUCATIONAL PROCESS PARTICIPANTS

https://doi.org/10.18384/2310-7219-2020-3-6-14

Abstract

Aim. To consider and analyze the results and outcomes of distant learning during the pandemic of COVID-19 in the context of cyber-socialization of students, teachers and parents. Methodology. The following research methods were employed in this article: observation, analysis, synthesis, classification, introspection, conceptual modeling, comparison etc. Results. The analysis made it possible to identify a number of psychological, pedagogical, regionally significant, social and everyday factors and problems of cyber-socialization in distance learning, and the cyber-socialization of all generations involved in the education process, which is the most important condition for the development of distant education. Research implications. The points stated in the article contribute to the theory of digital and distant education development in Russia.

About the Authors

V. N. Akhrenov
Moscow Region State University
Russian Federation


N. A. Akhrenova
State University of the Humanities and Social Studies
Russian Federation


Y. Yu. Belous
State University of the Humanities and Social Studies
Russian Federation


References

1. Асмолов А. Г. Школа самоизоляции: как найти плюсы в карантине? [Электронный ресурс]. URL: http://www.sobaka.ru/health/health/105334?fbclid=IwAR1G-tjrNPnRYOrcxg-xqVmE5YoyDaQmvagywc4Ws2QJX16ln62ePvlxAaw (дата обращения: 20.08.2020).

2. Вербицкий А. А. Цифровое обучение: проблемы, риски и перспективы // Homo Cyberus: электронный научно-публицистический журнал. 2019. № 1 (6). URL: http://journal.homocyberus.ru/Verbitskiy_AA_1_2019 (дата обращения: 20.08.2020).

3. Ломоносова Н. В. Система смешанного обучения в условиях киберсоциализации студентов вуза // Homo Cyberus: электронный научно-публицистический журнал. 2017. № 2 (3). URL: http://journal.homocyberus.ru/sistema_smeshannogo_obuchenija_v_uslovijah_kibersocializacii_studentov (дата обращения: 20.08.2020).

4. Мудрик А. В. Введение в социальную педагогику. 2-е изд., перераб. М., 2009. 127 с.

5. Плешаков В. А. Жизнь и деятельность человека в эпоху киберсоциализации // Homo Cyberus: электронный научно-публицистический журнал. 2018. № 1 (4). URL: http://journal.homocyberus.ru/Pleshakov_VA_1_2018 (дата обращения: 20.08.2020).

6. Плешаков В. А. Киберсоциалиация человека: от Homo Sapiens’а до Homo Cyberus’а. М., 2012. 212 с.

7. Федотова М. Г. К содержанию понятия «Транзитивное общество» // Вестник Вятского государственного гуманитарного университета. 2010. № 1 (4). С. 28-31.

8. Чигинцева А. А. Актуальные проблемы дистанционного обучения // СКИФ. Вопросы студенческой науки. 2018. № 3 (19). С. 10-13.


Review

Views: 127


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2949-4990 (Print)
ISSN 2949-4974 (Online)