Preview

Moscow Pedagogical Journal

Advanced search

DEVELOPMENT OF THE CRITICAL THINKING SKILLS IN THE COURSE OF STUDENTS’ INDIVIDUAL WORK IN ENGLISH AT A TECHNICAL UNIVERSITY

https://doi.org/ 10.18384/2310-7219-2018-2-89-100

Abstract

According to modern standards a big place in the educational process is devoted to independent work of students of technical specialties, the organization of individual work has to be developed and controlled by the teacher carefully. Special attention is paid to the problem of developing the critical thinking skills in order to train creative and active experts for the labor market. The authors consider B. Blum's taxonomy and its updated version successfully applied at present in the European and Russian education. The authors correlated the types of individual tasks with Bloom's taxonomy and selected for each cognitive activity the types of tasks,that can be recommended for bachelor-students, that study the programme "Engineering Safety of the Environment".

About the Authors

Nina S. Evstropova
Samara State Technical University
Russian Federation


Khalida A. Shaykhutdinova
Samara State Technical University
Russian Federation


References

1. Бабикова Н.Н. Проектирование результатов обучения с использованием модифицированной таксономии Блума // Психология и педагогика: методика и проблемы практического применения. 2015. № 46. С. 77-84.

2. Бактыбаев Ж.Ш. Использование технологии таксономии Блума в учебном процессе вуза // Ярославский педагогический вестник. 2017. № 1. С. 150-153.

3. Джишкариани Д.П., Микава Э.А., Джишкариани Н.Д., Джишкариани Н.Г., Маргалитадзе И.В. Об эффективности использования таксономии Блума во внеурочной деятельности по предмету // Научный поиск. 2017. № 1.3. С. 19-21.

4. Клепальченко И.А., Попова Е.П. Обучение критическому мышлению как новая компонента в современном российском юридическом образовании // European Social Science Journal. 2016. № 1. С. 193-199.

5. Клустер Д. Что такое критическое мышление? [Электронный ресурс]. URL: http://rus.1september.ru/article.php?ID=200202902 (дата обращения: 15.01.2018).

6. Клушина Е.А. Активизация познавательной деятельности магистрантов в контексте таксономии Б. Блума // Вестник Северо-Кавказского федерального университета. 2016. №3 (54). С. 156-160.

7. Корабель О.В. Описание познавательной компетенции на основании таксономии Блума // Вестник Алтайского государственного педагогического университета. 2008. № 8-3. С. 157-160.

8. Корженевич Ю.В. Технология развития критического мышления как средство активизации учебного процесса по иностранному языку // Язык и мир изучаемого языка. 2013. № 4. С. 150-157.

9. Малкин И.И. Рационально организовывать самостоятельную работу учащихся // Народное образование. 1966. № 10. С. 13-23.

10. Наджимитдинова М.А. Инновационные методы обучения иностранному языку в неязыковом вузе // Путь науки. 2016. №2 (24). С. 116-118.

11. Панченко С.В. Использование методов активного обучения в рамках курса «Навыки научной и публичной речи» // Современный город: социальность, культуры, жизнь людей: материалы XVII Международной научно-практической конференции, 14-15 апреля 2014 г. Екатеринбург, 2014. С. 527-532.

12. Смирнова И.В. К вопросу о формировании умений критического мышления средствами иностранного языка // Вестник Балтийского федерального университета им. И. Канта. Серия: Филология, педагогика, психология. 2016. № 4. С. 89-98.

13. Цыбенко Э.О. Самостоятельная работа как одна из ведущих видов деятельности студентов при изучении иностранного языка в техническом вузе // Вестник Московского государственного университета культуры и искусств. 2014. № 6 (62). С. 201-204.

14. Юрина М.В., Градалева Е.А. Методические основы создания мультимедийных учебных пособий // Поволжский педагогический вестник. 2016. № 4 (13). С. 67-72.

15. Bloom’s Digital Taxonomy [Электронный ресурс]. URL: http://edorigami.wikispaces.com/Bloom%27s+Digital+Taxonomy (дата обращения: 15.01.2018).

16. Jahn D. Was es heißt, kritisches Denken zu fördern. Ein pragmatischer Beitrag zur Theorie und Didaktik kritischen Nachdenkens [Электронный ресурс] // Mediamanual: [сайт]. Texte 2013. Nr. 28. URL: www.mediamanual.at (дата обращения: 12.09.2013).

17. Kruse O. Kritisches Denken als Leitziel der Lehre: Auswege aus der Verschulungsmisere // Die Hochschule. 2010. № 1. S. 77-86.

18. Taxonomie-Matrix zur Analyse und Selbstevaluation von Hochschullehre (TAMAS) [Электронный ресурс] // Universität Zürich. DU-Dossier Unididaktik: [сайт]. 2010. №1. URL: http://www.afh.uzh.ch (дата обращения: 25.01.2018).


Review

Views: 91


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2949-4990 (Print)
ISSN 2949-4974 (Online)