Preview

Moscow Pedagogical Journal

Advanced search

STRATEGIC FOUNDATIONS OF PARENTS' ACTIVITIES ON ORGANIZING CHOOLCHILDREN’S WORK ON A COMPUTER AT HOME

https://doi.org/ 10.18384/2310-7219-2018-2-78-88

Abstract

In this article the variants of the organization of the health-supporting activities of schoolchildren’s parents are proposed. These activities are connected with their interaction with the computer.The author considers in detail the main stages of the parents’actions on preventing their children’s computer addiction, as well as on protecting the child from the negative content and ensuring self-control when their child is working on the computer.Prevention of the visual and static strain of the computer user is also scrutinized together with the prevention of cyberbullying.

About the Author

Natalia B. Shcherbakova
Nizhny Novgorod Institute of Education Development
Russian Federation


References

1. Глобальные рекомендации по физической активности для здоровья [Электронный ресурс]. URL: http://www.who.int/dietphysicalactivity/factsheet_recommendations/ru (дата обращения: 10.09.2017).

2. Долодаренко А.Г. Проспективное исследование влияния занятий за компьютером на функциональное состояние и физическое развитие детей среднего школьного возраста): дис. …канд. пед. наук. Казань, 2006. 195 с.

3. Крутиков М.А. Подготовка будущих учителей информатики к осуществлению здоровьесберегающей деятельности учащихся: автореф. дис. …канд. пед. наук. Тамбов, 2011. 26 с.

4. Гигиеническая безопасность использования компьютеров в обучении детей и подростков / В.Р. Кучма и др.; под. ред. В.Р. Кучмы. М., 2013. 224 с.

5. Ливингстон С., Блум-Росс А. Только не Инстаграм // Дети в информационном обществе. 2016. № 3 (25). С. 30-35.

6. Отвечает Сергей Владимирович Молчанов // Дети в информационном обществе. 2016. № 2 (24). С. 4-5.

7. Пережогин Л.О., Вострокнутов Н.В. Нехимические зависимости в детской психиатрической практике // Российский психиатрический журнал. 2009. № 4. С. 86-91.

8. Поговорите с ребенком об Интернете: методическое пособие // Дети в информационном обществе. 2017. № 4 (26). С. 48-60.

9. Роберт И.В. Педагогико-эргономическая оценка средств информатизации и коммуникации, используемых в образовании // Вопросы современной педиатрии. 2006. Т. 5. № 5. С. 64-67.

10. Санитарно-эпидемиологические правила и нормативы СанПиН от 30.05.2003 № 2.2.2/2.4.1340-03 «Гигиенические требования к персональным электронно-вычислительным машинам и организации работы» [Электронный ресурс]. URL: http://base.garant.ru/4179328/#friends#ixzz4vfX9tcb7 (дата обращения: 10.09.2017).

11. Солдатова Г., Рассказова Е., Зотова Е. Зона безответственности // Дети в информационном обществе. 2014. № 16. С. 44-53.

12. Степанова М.И. Гигиенические основы организации начального обучения в современной школе: дис. …док. пед. наук. М., 2003. 195 с.

13. Федеральный закон от 29.12.2010 № 436-ФЗ «О защите детей от информации, причиняющей вред их здоровью и развитию» (с изменениями и дополнениями) [Электронный ресурс]. URL: http://base.garant.ru/12181695 (дата обращения: 28.08.2017).

14. Цифровая компетентность подростков и родителей: результаты всероссийского исследования / Г.У. Солдатова и др. М., 2013. 144 с.

15. Нестик Т.А., Лебешева М. Help wanted // Дети в информационном обществе. 2011. № 9. С. 10-11.

16. Computer Vision Syndrome [Электронный ресурс]. URL: https://www.aoa.org/patients-and-public/caring-for-your-vision/protecting-your-vision/computer-vision-syndrome (дата обращения: 28.09.2017).

17. Young K.S, Abre C.N. de. Internet addiction: a handbook and guide to evaluation and treatment [Электронный ресурс]. URL: http://www.ssu.ac.ir/cms/fileadmin/user_upload/Moavenatha/MBehdashti/ravan/pdf/faaliyatha/pptfiles/INTERNET_ADDICTION.pdf (дата обращения: 28.09.2017).

18. Subrahmanyam K., Greenfield P., Kraut R., Gross E. The Impact of Home Computer Use on Children’s Activities and Development. The Future of Children // Children and Computer Technology. 2000. Vol. 10. No. 2. P. 123-144.


Review

Views: 48


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2949-4990 (Print)
ISSN 2949-4974 (Online)