Preview

Moscow Pedagogical Journal

Advanced search

DEVELOPMENT OF SCIENTIFIC-PEDAGOGICAL DIRECTION IN RUSSIAN EDUCATION IN THE XIX CENTURY

https://doi.org/ 10.18384/2310-7219-2018-2-56-60

Abstract

In this article the historical and cultural process of development of the scientific and pedagogical direction in the domestic educational system of the XIX century is considered. The cultural and educational background of the epoch, the dominant pedagogical ideas are shown, the theoretical and methodological sources of the national pedagogical science are defined in a retrospective context, historical characteristics of the main representatives of the scientific and pedagogical direction are given. The conclusion is made about the progressive significance of the fundamental principles of scientific pedagogy for the subsequent development of the modern Russian education system.

About the Authors

Konstantin Yu. Milovanov
Institute of the Strategy for the Development of Education RAE
Russian Federation


Ekaterina E. Nikitina
Institute of the Strategy for the Development of Education RAE
Russian Federation


References

1. Богуславский М.В. Историко-педагогическая экспертиза инноваций в образовании: научные основы. М., 2015. 118 с.

2. Богуславский М.В., Милованов К.Ю. Перспективы развития историко-педагогического знания // Отечественная и зарубежная педагогика. 2016. № 3. С. 25-32.

3. Милованов К.Ю. Концепция правового государства в философско-исторической мысли Просвещения: автореф. дис. … канд. ист. наук. М., 2009. 28 с.

4. Милованов К.Ю., Никитина Е.Е. В.Я. Стоюнин - выдающийся отечественный ученый-педагог, просветитель и методист-словесник (по страницам юбилейной конференции) // Проблемы современного образования. 2017. № 1. С. 129-140.

5. Никитина Е.Е. Методическая концепция обучения чтению в трактовке В.И. Водовозова: традиции и новации // Отечественная и зарубежная педагогика. 2015. № 5. С. 36-44.

6. Никитина Е.Е., Милованов К.Ю. Научно-методическое и педагогическое наследие В.Я. Стоюнина: актуальность, проблематика, новизна // Отечественная и зарубежная педагогика. 2017. Т. 1. № 1. С. 15-25.

7. Никитина Е.Е., Провоторова Е.Ю. Новинки учебно-методической литературы в системе СПО и НПО по профессиям и специальностям техникума // Профессиональное образование и общество. 2013. № 3. С. 107-114.

8. Овчинников А.В. Культурно-исторический контекст политико-правового процесса в области образования в России // Пространство и Время. 2014. № 1. С. 153-160.

9. Преемственность и новаторство в развитии основных направлений в отечественной педагогической науке (конец XIX-ХХ вв.) / под ред. М.В. Богуславского. М., 2012. 500 с.

10. Принятие решений в системе образования / под ред. С.В. Ивановой. М., 2014. 548 с.


Review

Views: 69


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2949-4990 (Print)
ISSN 2949-4974 (Online)