Preview

Moscow Pedagogical Journal

Advanced search

STRUCTURAL AND FUNCTIONAL ANALYSIS OF COLLEGE STUDENTS’ SOCIAL COMPETENCE

https://doi.org/ 10.18384/2310-7219-2018-3-194-202

Abstract

The article describes the results of the study of college students’ social competence in the structural and functional context. The authors analyzed the body of texts of social and philosophical content, which reflect the concept of "social structure","social function", as well as psychological and pedagogical research in the field of competence approach. On the basis of the structural and functional method the authors determine the composition of college students’ social competence. On the basis of the theoretical analysis in this paper the author proposes the structure of college students’ social competence, which includes the following components: cognitive; emotional-volitional; reflexive-value; communicative; general cultural (sociocultural); creative. Each component is studied in accordance with its specific content and function.

About the Authors

Elena N. Piskunova
Dimitrovgrad engineering and technological Institute-branch of the Federal state Autonomous educational institution of higher education «Na-tional research nuclear University «MEPhI», Dimitrovgrad
Russian Federation


Svetlana V. Chadkina
Dimitrovgrad engineering and technological Institute-branch of the Federal state Autonomous educational institution of higher education «Na-tional research nuclear University «MEPhI», Dimitrovgrad
Russian Federation


References

1. Андреева Г.М., Богомолова Н.Н., Петровская Л.А. Зарубежная социальная психология ХХ столетия: Теоретические подходы: учеб. пособие для вузов. М., 2002. 287 с.

2. Бергер П., Лукман Т. Социальное конструирование реальности. Трактат по социологии знания. М., 1995. 323 с.

3. Блинов В.И. Профессиональный стандарт педагогической деятельности в профессиональном образовании и обучении // Инновации в профессиональном и профессионально-педагогическом образовании: материалы 20 Всероссийской научно-практической конференции, Екатеринбург, 22-23 апреля 2015 г. / под науч. ред. Е.М. Дорожкина, В.А. Федорова. Екатеринбург, 2015. Т. I. С. 11-16.

4. Большой психологический словарь / сост. В.П. Зинченко, Б.Г. Мещеряков. М.; СПб., 2008. 672 с.

5. Исаев Б.А. Социология. Краткий курс. СПб., 2007. 224 с.

6. Каменская Е.В. Формирование социальной компетентности у курсантов военных вузов // Педагогический журнал. 2017. Т. 7. № 2A. С. 96-106.

7. Куницына В.Н., Казаринова Н.В., Погольша В.М. Межличностное общение: учебник для вузов. СПб., 2001. 544 с.

8. Мель Ю. Социальная компетентность как цель психотерапии: проблемы образа-Я в ситуации социального перелома // Вопросы психологии. 1995. № 5. С. 61-68.

9. Блинов В.И., Виненко В.Г., Сергеев И.С. Методика преподавания в высшей школе: учебно-практич. пособие. М., 2015. 315 с.

10. Петровская Л.А. Общение - компетентность - тренинг: избранные труды. М., 2007. 387 с.

11. Плюхина С.В. Формирование социальной компетентности студентов многопрофильного колледжа: автореф. дис.. канд. пед. наук. Кемерово, 2016. 23 с.

12. Самыгин С.И., Столяренко Л.Д. Психология и педагогика: учеб. пособие. М., 2012. 480 с.

13. Столяренко Л.Д. Основы психологии. Ростов-н/Д., 2000. 672 с.

14. Федеральный государственный стандарт среднего профессионального образования по специальности 34.02.01 Сестринское дело [Электронный ресурс]. URL: http:www.garant.ru (дата обращения: 20.03.2018).

15. Философский словарь / под ред. И.Т. Фролова. М., 1991. 560 с.

16. Хазова С.А. Компетентность конкурентоспособного специалиста по физической культуре и спорту: монография. М., 2010. 91 с.


Review

Views: 65


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2949-4990 (Print)
ISSN 2949-4974 (Online)