Preview

Moscow Pedagogical Journal

Advanced search

THEORETICAL ASPECTS OF THE COGNITIVE-ACTIVITY APPROACHTO TEACHING THE DISCIPLINE «RUSSIAN LANGUAGE AND CULTUREOF SPEECH» AT THE UNIVERSITY

https://doi.org/10.18384/2310-7219-2020-2-77-86

Abstract

Purpose: The consideration of cognitive-activity approach to teaching the discipline “Russian language and culture of speech” at the university. Procedure and methods of research: The methodological experience is analyzed, as well as textbooks on speech culture and scientific literature on the topic. The results of the study: The analysis of textbooks on speech culture showed that the traditional method of speech competence development does not take into account the cognitive features of the student’s personality development, although thinking is associated with speech. Theoretical/practical significance: The significance is in summarizing the theoretical material and methodological experience and formulate proposals to improve the teaching methods of the discipline “Russian language and culture of speech” at the University in the framework of cognitive-activity approach.

About the Author

V. V. Gavrilov
Surgut State Pedagogical University
Russian Federation


References

1. Выготский Л. С. Педагогическая психология. М., 1991. 480 с.

2. Вяткина И. В., Анисимов Г. А. Воспитание культуры русской речи у студентов-нефилологов на занятиях гуманитарных дисциплин // Концепт: научно-методический электронный журнал. 2017. Т. 28. URL: https://e-koncept.ru/2017/770674.htm (дата обращения: 8.02.2020).

3. Гаврилов В. В. Основные аспекты формирования мотивации к обучению в процессе развития коммуникативной компетенции студентов вуза // Международный научно-исследовательский журнал. 2017. № 11-2 (65). С. 95-98.

4. Зинченко В. П. Психологическая педагогика: материалы к курсу лекций. Ч. I. Живое Знание. Самара, 1998. 216 с.

5. Каргапольцева С. И. Обучение культуре речи студентов - важный элемент их дальнейшей профессиональной успешности // Молодой учёный: [сайт]. 2018. № 2. URL: https://moluch.ru/th/4/archive/88/3230 (дата обращения: 20.12.2019).

6. Кулюткин Ю. Н. Психология обучения взрослых. М., 1985. 305 с.

7. Лазарев В. С., Ставринова Н. Н. Система подготовки будущих педагогов к исследовательской деятельности. Ханты-Мансийск, 2010. 209 с.

8. Лазарева А. А. Обучение устной речи с опорой на учебные тексты (начальный этап обучения РКИ) // Филологические науки. 2017. № 4 (58). С. 34-38.

9. Леонтьев А. Н. Избранные психологические произведения: в 2 т. Т. 2. М., 1983. 320 с.

10. Рыжкова-Гришина Л. В. Развитие речи: система работы: монография. М., 2015. 251 с.

11. Современная психология: справочное руководство. М., 1999. 688 с.


Review

Views: 76


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2949-4990 (Print)
ISSN 2949-4974 (Online)