Preview

Moscow Pedagogical Journal

Advanced search

CONTRASTIVE METHOD OF RADOVAN KOSHUTICH AND ITS PRACTICAL APPLICATION IN HIS BOOK «RUSSIAN EXTRACTS»

https://doi.org/10.18384/2310-7219-2020-2-57-65

Abstract

The purpose is to analyze the contrastive method of Serbian slavist Radovan Koshutich using his text-book “Russian Extracts” (1910) as an example. Methodology and Approach. Theoretical principles, formulated by R. Koshutich are analyzed. While studying the structure and texts of his text-book the methods of observation, description were used, as well as the methods of linguistic and culturological analysis. Results. On the basis of the research performed the conclusion is drawn that R. Koshutich considered prevention of cross-language interference to be the most important methodological task in the process of studying Russian by other Slavic languages native speakers. Theoretical / practical implications. The study proves that linguistic foundations of the contrastive method developed by R. Koshutich, as well as the methods of its practical realization, can be productively used in modern theory and practice of teaching Russian to other Slavic languages native speakers.

About the Authors

O. A. Prosvirina
Diplomatic academy of the Ministry of Foreign Affairs of Russia
Russian Federation


M. Yu. Gordeeva
Diplomatic academy of the Ministry of Foreign Affairs of Russia
Russian Federation


References

1. Ганиев Ж. В. Вариативность в русском произношении: перманентная борьба вокруг нормы (прошлое, современность): автореф. дис. … докт. филол. наук. М., 2009. 55 с.

2. Гудков В. П. Исследование частных вопросов истории славянских языков. М., 2007. 122 с.

3. Дегтева И. В., Новикова М. Л. Методический аспект работы с «Кратким учебным словарём газетной лексики» как средством профессионально-ориентированного обучения русскому языку как иностранному // NEW WORLD. NEW LANGUAGE. NEW THINKING: сборник материалов II ежегодной международной научно-практической конференции. М., 2019. С. 37-43.

4. Макаров В. И. Ученые России накануне октября (на материале архивов и периодической печати предреволюционной России) // Вестник Рязанского государственного университета им. С. А. Есенина. 2013. № 1 (38). С. 38-55.

5. Мочалова Т. С. Учебник и специфика преподавания родственных языков // Мир педагогики и психологии. 2017. № 8 (13). С. 12-19.

6. Мочалова Т. С., Сыркова И. А. Роль учебника в преподавании близкородственных языков // Педагогика. 2017. № 6. С. 53-56.

7. Просвирина О. А. Сербский «с нуля». М., 2018. 192 с.

8. Просвирина О. А. Сербскохорватский язык. М., 2012. 383 с.

9. Просвирина О. А., Авдюхина Е. Б., Колпакова Е. С. Сербский язык. Практическая грамматика с упражнениями и ключами. М., 2018. 253 с.

10. Терзич Б. Обзор современных сопоставительных исследований русского и других славянских языков (на материалах сборников докладов белградских симпозиумов под эгидой МАПРЯЛ) // Русский язык как инославянский. Современное изучение русского языка и русской культуры в инославянском окружении. Вып. II. Белград, 2010. С. 39-43.

11. Терзич Б. Лингвистические основы сопоставительного метода профессора Радована Кошутича // Русский язык за рубежом. 1972. № 1. С. 65-66.

12. Фаустова Н. А., Гордеева М. Ю. Формирование лексической компетенции в практике обучения русскому языку в ДА МИД России // NEW WORLD. NEW LANGUAGE. NEW THINKING: сборник материалов II ежегодной международной научной-практической конференции. М., 2019. С. 200-206.


Review

Views: 89


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2949-4990 (Print)
ISSN 2949-4974 (Online)