Preview

Moscow Pedagogical Journal

Advanced search

ENGINEERING AS A MODEL FOR DESIGNING EDUCATIONAL PROGRAMS OF TECHNOLOGICAL AND NATURAL SCIENCES

https://doi.org/ 10.18384/2310-7219-2018-3-64-74

Abstract

The increased interest to engineering in recent years has led to the ambiguity of its interpretations. The authors of the article summarize the main points of view and on the basis of the etymological analysis identify the main components of engineering: science, technology, nature and society. The results obtained allowed us to consider engineering as a model for designing educational programs for school education. The methods of designing the content of subjet and methasubject components are substantiated by the method of ontologies. Besides, they are supported by the specific examples of technological solutions in the regional curriculum and the natural-science direction.

About the Authors

Lyudmila E. Osipenko
Moscow City University
Russian Federation


Sergey M. Lesin
Moscow City University
Russian Federation


References

1. Айгунова О.А., Осипенко Л.Е., Саликова Э.М.В. Проектирование прикладных математических задач, развивающих операторные подструктуры мышления // Вестник Московского государственного областного университета. Серия: Педагогика. 2016. № 3. С. 43-52.

2. Большой юридический словарь / Под ред. А.Я. Сухарева, В.Е. Крутских. М., 2000. 1235 с.

3. Брокман Дж. Что мы думаем о машинах, которые думают. Ведущие мировые ученые об искусственном интеллекте / пер с англ. М. Исакова. М., 2017. 548 с.

4. Заворотний А. С философской, интеллектуальной и любой другой точки зрения человеческое общество не готово к появлению искусственного интеллекта [Электронный ресурс]. URL: https://justpaste.it/55gd2 (дата обращения: 11.06.2018)

5. Кондратьев В., Лоренц В. Даешь инжиниринг! Методология организации проектного бизнеса. М., 2007. 568 с.

6. Мадхаван Г. Думай как инженер. Как превращать проблемы в возможности: пер с англ. Ю. Корнилович. М., 2017. 256 с.

7. Малый энциклопедический словарь: в 4 т. Т. 2. М., 1997. 554 с.

8. Николаев К. Интеллектуальный инсульт. Как в мире роботов остаться человеком и не потерять себя. М., 2016. 288 с.

9. Ожегов С.И., Шведова Н.Ю. Толковый словарь русского языка [Электронный ресурс]. URL: http://www.lib.ru/DIC/OZHEGOW/ozhegow_e_l.txt (дата обращения: 11.06.2018).

10. О’Коннор Дж., Макдермотт И. Искусство системного мышления. Необходимые знания о системах и творческом подходе к решению проблем. М., 2017. 256 с.

11. Осипенко Л.Е. Интеграция науки, образования, бизнеса в формате научно-практического обучения школьников // Вестник Новосибирского государственного педагогического университета. 2017. Т. 7. № 6. С. 8-16.

12. Прахов Б.Г., Зенкин Н.М. Изобретательство и патентоведение. Киев, 1981. 208 с.

13. Роуз Д. Будущее вещей: Как сказка и фантастика становятся реальностью / пер. с англ. М., 2015. 344 с.

14. Рудской А.И., Боровков А.И., Романов П.И. и др. Анализ опыта США и Великобритании в развитии STEM-образования // Научно-технические ведомости Санкт-Петербургского государственного политехнического университета. Естественные и инженерные науки. 2017. Т. 23. № 2. С. 7-16.

15. Сиберг Д. Цифровая диета. Как победить зависимость от гаджетов и технологий. М., 2015. 208 с.

16. Солженицын А. Архипелаг ГУЛАГ. М., 2017. 1279 с.

17. Стафеев С.К., Осипенко Л.Е., Муромцев Д.И. Онтологический дизайн инженерной SHTEM-азбуки // Компьютерные инструменты в школе. 2018. № 1. С. 16-21.

18. Шваб К. Технологии четвертой промышленной революции. М., 2018. 417 с.

19. Эйден Э., Мишель Ж.Б. Неизведанная территория: Как «большие данные» помогают раскрывать тайны прошлого и предсказывать будущее нашей культуры / пер. с англ. П. Миронова. М., 2016. 351 с.

20. Ben-Haim Y. Why the best engineers should study humanities // International Journal of Mechanical Engineering Education. 2000. Vol. 28. Iss. 3. P. 195-200.

21. Engineering [Электронный ресурс] // ENCYCLOPEDIA BRITANNICA: [сайт]. URL: https://www.britannica.com/technology/engineering (дата обращения: 11.06.2018).

22. Engineering: Issues, Challenges and Opportunities for Development [Электронный ресурс]. URL: http://unesdoc.unesco.org/images/0018/001897/189753e.pdf (дата обращения: 11.06.2018).

23. Lange С. Ontologies and Languages for Representing Mathematical Knowledge on the Semantic Web [Электронный ресурс]. URL: http://www.semantic-web-journal.net/sites/default/files/swj122_3.pdf (дата обращения: 11.06.2018).

24. What is Engineering? The Definition [Электронный ресурс] // What is Engineering: [сайт]. URL: http://whatisengineering.com (дата обращения: 11.06.2018).


Review

Views: 125


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2949-4990 (Print)
ISSN 2949-4974 (Online)