Preview

Moscow Pedagogical Journal

Advanced search

PEDAGOGICAL CONDITIONS FOR THE SPECIALIST-CREATOR’ PROFESSIONAL TRAINING AT THE TECHNICAL UNIVERSITY

https://doi.org/ 10.18384/2310-7219-2018-4-129-136

Abstract

The article is devoted to the problem of training specialists-creators, focused on creating competitive products of the new generation, which are the driving force of technological modernization and development of economic sectors. The results of studying scientific works, long-term experimental and pilot studies conducted by the author over a number of years are summarized. The issues of formation and realization of intellectual and information support of professional activity, creating fundamentally new pedagogical conditions for training the specialist-creator are considered. Such specialist should have the following specific features: self-management of creative activities, sustainable self-development, cognitive interest.

About the Author

Nadezda M. Melnik
Samara State Technical University
Russian Federation


References

1. Абульханова-Славская К.А. Стратегия жизни. М., 1991. 160 с.

2. Гершунский Б.С. Философия образования для XXI века. М., 2002. 512 с.

3. Головчанская Е.Э. Стрельченя Е.И. Генезис основных подходов и методов оценки интеллектуальных ресурсов // Вопросы инновационной экономики. 2015. № 5 (4). С. 267-286.

4. Джига Н.Д. Созидание как преобразовательная деятельность средствами акме-созидательного обучения в системе управления - соуправления - самоуправления // Живая психология. 2017. Т. 4. № 4. С. 317-323.

5. Зозуля Д.М. Цифровизация российской экономики и индустрия 4.0: вызовы и перспективы // Вопросы инновационной экономики. 2018. Т. 8. № 1. С. 1-12.

6. Кауфман Н.Ю. Трансформация управления знаниями в условиях развития цифровой экономики // Креативная экономика. 2018. Т. 12. № 3. С. 261-270.

7. Навыки в цифровой экономике и вызовы системы образования / В.П. Куприновский и др. // International Journal of Open Information Technologies. 2017. Т. 5. № 1. С. 19-25.

8. Мельник Н.М. Инновационная технология подготовки лидеров глобальной конкуренции // Вестник Самарского государственного технического университета. Серия: Психолого-педагогические науки. 2013. № 2 (20). С. 129-141.

9. Мельник Н.М. Эволюционно-деятельностное образование - основа системной консолидации инновационной деятельности университета, предприятий, бизнеса // Научное мнение. 2017. № 12. С. 62-67.

10. Мельников О.Н. Творческая (созидательная) энергия человека как основной источник формирования экономических и социальных отношений в обществе // Креативная экономика. 2007. № 1. С. 11-18.

11. Нестеренко В.М. Концептуальные основы эволюционно-деятельностного инженерного образования. Управление качеством инженерного образования. Возможности вузов и потребности промышленности: тезисы доклада // Вторая международная научно-методическая конференция в рамках Международного научного конгресса «Наука и инженерное образование». М., 2016. С. 255-257.

12. Kergroach S. Industry 4.0: New Challenges and Opportunities for the Labour Market. Foresight and STI Governance. 2017. Vol. 11. No. 4. P. 6-8.


Review

Views: 52


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2949-4990 (Print)
ISSN 2949-4974 (Online)