Preview

Moscow Pedagogical Journal

Advanced search

THE FORMATION OF ARTISTIC AND COMPOSITIONAL THINKINGOF STUDENTS AT THE LESSONS OF COMPOSITION

https://doi.org/10.18384/2310-7219-2020-2-39-46

Abstract

Purpose. Justification of methods and pedagogical approaches for solving the problem of artistic and compositional thinking formation in the process of creating a plot composition. Procedure and research methods. The analysis of various methodological approaches to the posing of compositional tasks for students with an assessment of the results of the approaches application is used. Criteria for assessing the quality of solving art and compositional problems are proposed. Results of the study: An experimental technique is described, which the author used in his practice for students of the painting department, and which showed a higher level of formed art and compositional thinking than in the classical methodology of teaching composition. Practical significance: The article is of applied nature and aims to show the conditions under which make it possible to improve learning outcomes.

About the Author

I. G. Ashurbekova
Moscow State Regional University
Russian Federation


References

1. Авсиян О. А. Натура и рисование по памяти и представлению. М., 1985. 152 с.

2. Арнхейм Р. Искусство и визуальное восприятие. М., 1974. 386 с.

3. Беда Г. В. Основы изобразительной грамоты. Рисунок. Живопись. Композиция. М., 1977. 248 с.

4. Бищенко Р. В. Тематическая композиция как средство развития духовных способностей студентов художественно-творческих направлений // Ученые записки. Электронный научный журнал Курского государственного университета. 2019. № 1 (49). URL: http://scientific-notes.ru/#new-number?id=137 (дата обращения: 09.12.2019).

5. Волков Н. Н. Композиция в живописи. М., 2014. 308 с.

6. Громов Е. С. Начала эстетических знаний. Эстетика и искусство. М., 1984. 335 с.

7. Долгополов И. Рассказы о художниках. М., 1976. 592 с.

8. Кибрик Е. А. Рисунок, живопись, композиция: хрестоматия. М., 1989. 208 с.

9. Кузьмичева М. В. Изучение композиционного принципа «Соподчинённость» в процессе обучения студентов «теории композиции» // Азимут научных исследований. Педагогика и психология. 2016. Т. 5. № 3 (16). С. 64-67.

10. Ломов С. П. Дидактика художественного образования. М., 2010. 103 с.

11. Пронина Н. К. Особенности построения художественного образа как основы композиционной целостности изображения // Вестник Омского государственного педагогического университета. Гуманитарные исследования. 2015. № 4 (8). С. 84-88.

12. Рисунок. Живопись. Композиция. Хрестоматия. Учебное пособие для педагогических институтов / Ростовцев Н. Н., Игнатьев C. Е., Шорохов Е. В. М., 1989. 204 с.

13. Терскова А. В. Развитие творческих способностей на занятиях по композиции посредством пастозной живописи // Вестник Омского государственного педагогического университета. Гуманитарные исследования. 2017. № 3 (16). С. 171-174.

14. Чеканцев П. А. Размышления о композиции в изобразительном искусстве // Преподаватель ХХI век. 2015. № 4. С. 146-152.

15. Юон К. Ф. О живописи. М., Л., 1937. 284 с.


Review

Views: 140


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2949-4990 (Print)
ISSN 2949-4974 (Online)