Preview

Moscow Pedagogical Journal

Advanced search

MODERN TEENAGER’S PSYCHOLOGICAL-PEDAGOGICAL PORTRAIT

https://doi.org/ 10.18384/2310-7219-2018-4-29-38

Abstract

In the article the author presents his own vision of psychological and pedagogical portrait of a teenager, taking into account the specifics of his socialization in the modern world. Basing on the findings of the representatives of the "theory of generations" and other scientific research, the author attempts to determine the main psychological and pedagogical features of modern teenagers as representatives of the information generation (generation Z). According to the author's opinion, the knowledge of the peculiarities of a teenager’s development and socialization allows the teacher to build an adequate style of communication with a teenager, to determine the ways of optimal pedagogical assistance to the spiritual and moral development of schoolchildren aged 13-14.

About the Author

Maxim I. Gorelikov
Kamchatka State University named after Vitus Bering
Russian Federation


References

1. Школьный тест умственного развития (ШТУР) / М.К.Акимова и др. [Электронный ресурс] // Институт психологии Российской академии образования. URL: https://psyera.ru/shkolnyy-test-umstvennogo-razvitiya-shtur_8860.htm (дата обращения: 19.12.2017).

2. Дятлов С.А. Принципы информационного общества // Информационное общество. 2000. Вып. 2. С. 77-85.

3. Ипатов А.В. Психологические детерминанты аутодеструктивного поведения подростков и механизмы его коррекции: автореф. дис. … докт. психол. наук. СПб., 2017. 52 с.

4. Печенёва Т.А. Кто Вы, мистер Z? (или Как понять студента нового поколения) // Научные разработки: решения и практика: международная научно-практическая конференция, Москва, 18 августа 2017 г.: коллективная монография / отв. ред. Д.Р. Хисматуллин. М., 2017. С. 49-53.

5. Ромашина Е.Ю., Тетерин И.И. Развитие мышления подростков в условиях современного информационного пространства: пилотное исследование // Научное обозрение. Педагогические науки. 2015. № 3. С. 63-64.

6. Сапа А.В. Поколение Z - поколение эпохи ФГОС // Инновационные проекты и программы в образовании. 2014. № 2. С. 24-30.

7. Фельдштейн Д.И. Психолого-педагогические проблемы построения новой школы в условиях значимых изменений ребёнка и ситуации его развития // Проблемы современного образования. 2010. № 2. C. 5-12.

8. Холодная М.А. Когнитивные стили. О природе индивидуального ума. СПб., 2004. 384 с.

9. Шалыгина Н.В. Игреки и центиалы: новая ментальность российской молодёжи // Власть. 2017. Т. 25. № 1. C. 164-167.

10. Массовое медиа образование в СССР и России: основные этапы / А.В. Федоров и др.; под ред. А.В. Федорова. М., 2014. 267 c.

11. Keeling S. Advising the Millennial Generation // NACADA Journal. 2003. Vol. 23 (1 & 2). P. 30-36.

12. Barr R.B., Tagg J. From Teaching to Learning - A New Paradigm for Undergraduate Education // Change. 1995, November. December. Р. 13-25.


Review

Views: 190


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2949-4990 (Print)
ISSN 2949-4974 (Online)