Preview

Moscow Pedagogical Journal

Advanced search

SOCIAL PROJECT "WE ARE TOGETHER": EXPERIENCEOF THE ORGANIZATION

https://doi.org/ 10.18384/2310-7219-2018-4-23-28

Abstract

The aim of the research is to determine the impact of a social project on the involvement of students into the academic process and academic performance, to identify long-term outcomes of students' participation in the social project. The following methods and procedures of research were used: the experience of organizing a social project in a university is described, which initially emerged as an initiative of students, and then was supported by a team of educators and led to important educational results. The method of included monitoring by the full participants of the educational process: teachers and students - was applied. It was revealed that the participation in the social project influenced the involvement of students into the educational process, contributed to the improvement of their academic achievement, led to important long-term results. The practical significance of the research is that the following assumption is confirmed: the participation of students in a social project based on the initiative of students leads to an increase in students’ involvement and academic achievement. The article is addressed to teachers, methodologists, researchers of the problems of higher education organization.

About the Authors

Svetlana S. Khapaeva
Moscow Region State University
Russian Federation


Elena S. Ershova
Moscow Region State University
Russian Federation


Sof’ya A. Ershova
Moscow Region State University
Russian Federation


References

1. Бжоско Е.Г., Петрова М.Н. Педагогические технологии формирования профессиональной иноязычной компетенции. Минск, 2012. 27 с.

2. Ершова Е.С. Инновационная деятельность как фактор формирования профессионального мастерства будущего педагога // Вестник Московского государственного областного университета. Серия: Педагогика. 2016. № 4. С. 97-102.

3. Луков В.A. Социальное проектирование. М., 2003. 240 с.

4. Пестова И.В. Применение метода проектов в процессе подготовки будущего учителя технологии // Повышение качества подготовки кадров в современных условиях развития образования: теоретико-методические основы формирования аппарата научного исследования в профессиональном образовании, планирование экспериментальной работы. М., 2016. С. 30-32.

5. Студенты ФТП победили в конкурсе молодёжных авторских проектов социально-экономической направленности «Мой город - Москва» [Электронный ресурс]. URL: https://mgou.ru (дата обращения: 01.03.2018).

6. Третьяков П.И., Анисимова Л.Н., Савченко Е.А., Лавров Н.Н. Интегративные основы развития гуманистической образовательной среды // Педагогическое образование и наука. 2016. № 3. С. 41-47.

7. Хапаева С.С., Матвеева Н.С., Хаулин А.Н. Проектное управление в технологическом образовании // Сибирский учитель. 2017. № 3 (112). С. 21-23.

8. Хаулин А.Н., Корецкий М.Г. Опыт обучения студентов и учителей технологии работе на современном оборудовании // Школа и производство. 2017. № 5. С. 59-61.

9. Astin A. Student Involvement: A Developmental Theory for Higher Education // Journal of College Student Development. 1999. Vol. 40. No. 5. Р. 518-529.


Review

Views: 79


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2949-4990 (Print)
ISSN 2949-4974 (Online)