Preview

Moscow Pedagogical Journal

Advanced search

PEDAGOGICAL CONDITIONS FOR THE FORMATION OF THE SYSTEM OF VALUES OF YOUNG PEOPLE WITH HIGH LEVEL OF LEADERSHIP POTENTIAL

https://doi.org/10.18384/2310-7219-2020-2-31-38

Abstract

Purpose: Basing on the data of diagnostics of value orientations to characterize the pedagogical conditions for the system of values formation of students with high level of leadership potential. Methodology and Approach: the authors performed the analysis of the problem based on the position that the value system of a youth leader will have an impact on his environment as well as on the social development of the society, and the promotion of new social initiatives among young people. Results: based on the results of the study of value orientations of young people, pedagogical conditions for the formation of a system of values of student youth with a high level of leadership potential are justified. Theoretical / practical implications: consist in formulating proposals for creating conditions for training leaders among young people by supporting and promoting various youth initiatives; spreading positive leadership experience among a wide range of young people; organizing targeted training and developing the leadership potential of young people.

About the Authors

A. A. Oschepkov
National Research Nuclear University “Moscow Institute of engineering and physics” Dimitrovgrad Institute of Engineering and Technology (branch)
Russian Federation


V. V. Friauf
National Research Nuclear University “Moscow Institute of engineering and physics” Dimitrovgrad Institute of Engineering and Technology (branch)
Russian Federation


References

1. Бендас Т. В. Психология лидерства: учебное пособие. СПб., 2009. 448 с.

2. Закревская О. В. Особенности ценностных ориентаций старших подростков // Система ценностей современного общества. 2014. № 29. С. 97-103.

3. Зорина А. В. Педагогические условия формирования лидерских качеств у студентов вуза: автореф. дис. … канд. пед. наук. Нижний Новгород, 2009. 24 с.

4. Иваненков С. П., Кусжанова А. Ж. Ценностные и социальные ориентиры молодежи Оренбургской области // Ученые записки Санкт-Петербургского института психологии и социальной работы. 2014. Т. 21. № 1. С. 53-58.

5. Лукаш С. Н., Тимченко П. В. Педагогические условия развития лидерских качеств у студенческой молодежи // Человек и образование. 2015. № 2 (43). С. 9-14.

6. Ростовская Т. К., Калиев Т. Б. Мир ценностей молодого поколения россиян и казахстанцев // Ценности и смыслы. 2018. № 1 (53). С. 78-89.

7. Содномдоржиева Э. А. Особенности ценностных ориентаций старших подростков в контексте образования // Вестник Тверского государственного университета. Серия: Педагогика и психология. 2011. № 1. С. 327-337.

8. Ценности современной молодежи / М. А. Матвиенко, К. Е. Егушев, Н. О. Пименов, Р. Р. Файрузов // Молодой учёный. 2015. № 10. С. 1523-1525.

9. Яницкий М. С. Ценностные ориентации личности как динамическая система. Кемерово, 2000. 204 с.


Review

Views: 87


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2949-4990 (Print)
ISSN 2949-4974 (Online)