Preview

Moscow Pedagogical Journal

Advanced search

ACT AS THE HIGHEST LEVEL OF DEVELOPMENT OF VALUE-SEMANTIC SPHERE OF PERSONALITY

https://doi.org/ 10.18384/2310-7219-2017-1-21-28

Abstract

In the article the category of act is analyzed in the context of cultural-historical theory and systemic-activity approach to personal development. Act as a multidimensional and multilevel reality is regarded as the highest level of development of value-semantic sphere of a personality and in the unity of all mental processes of a subject, its all possible features, including individual properties. As main characteristics of the act self-determination and axiology are analyzed. The article describes in detail the pedagogical conditions that promote the translation of meanings, and as a consequence - the "ascent" of a student’s personality upto the level of action. Basing on the results of the study of levels of formation of value-semantic sphere of students’ personality the conclusion is formulated about the necessity of studying the dynamics of value-semantic sphere of the personality of pupils at all levels of education - elementary, secondary, and high school.

About the Authors

Timur N. Melnikov
Moscow Region State University
Russian Federation


Leila T. Potanina
Moscow Region State University
Russian Federation


References

1. Берн Э. Игры, в которые играют люди. Психология человеческих взаимоотношений / пер. с англ. А.А. Грузберга; терминол. правка В. Данченка. К., 2004. 374 с.

2. Вебер М. Избранные произведения / пер. с нем.; сост., общ. ред. и послесл. Ю.Н. Давыдова; предисл. П.П. Гайденко; коммент. А.Ф. Филиппова. М., 1990. 808 с.

3. Выготский Л.С. Педагогическая психология / под ред. В.В. Давыдова. М., 1996. 536 с.

4. Государев Н.А.Треугольный человек. М., 1991. 272 с.

5. Зинченко В.П., Моргунов Е.Б. Человек развивающийся. Очерки российской психологии. М., 1994. 300 с.

6. Леонтьев Д.А. Динамика смысловых процессов // Психологический журнал. 1997. Т. 18. № 6. С. 13-27.

7. Петухов В.В., Столин В.В. Психология: методические указания. М., 1989. 66 с.

8. Потанина Л.Т., Мельников Т.Н, Москвина А.С. Развитие ценностно-смысловой сферы личности в новой школе // Педагогическое образование и наук. 2016. № 1. С. 34-39.

9. Потанина Л.Т. Диагностика развития ценностно-смысловой сферы личности школьника: опыт эмпирического исследования // Новое в психолого-педагогических исследованиях. 2013. № 1. С. 185-195.

10. Соколова Е.Е. Идеи А.Н. Леонтьева и его школы о поступке как единице анализа личности в их значении для исторической психологии // Традиции и перспективы деятельностного подхода в психологии: школа А.Н. Леонтьева. М., 1999. С. 80-117.

11. Соколова Е.Е. Л.С. Выготский, А.Н. Леонтьев и категории личности в истории советской психологии // Персональность. Язык философии в русско-немецком диалоге: науч. сб. / под ред. Н.С. Плотникова, А. Хаардта, В.И. Молчанова. М., 2007. С. 390-404.

12. Ухтомский А.А. Доминанта. Статьи разных лет. 1887-1939. СПб., 2002. 448 с.

13. Эльконин Д.Б. Избранные психологические труды. М., 1989. 560 с.

14. Kohlberg, L., Levine, Ch., Hewer, A. Moral stages: a current formulation and a response to critics. Basel, NY, 1983. 180 p.

15. Rokeach M. The nature of human values. New York, 1973. 438 p.


Review

Views: 147


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2949-4990 (Print)
ISSN 2949-4974 (Online)